Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Oswald Spengler, Zmierzch Zachodu – streszczenie

Ostatnio komentowane
Jezu jaki debil ogar ok dzieki
Farnay23 • 2019-11-17 19:30:39
fajna charakterystyka
to ja • 2019-11-17 17:55:24
uhyhuhp;huiph9uh
bhihiuhiuhiuhuih • 2019-11-17 14:11:21
widzę, że Wasz portal powinien być zakazany, bo redagowany jest przez skrajnych lewakó...
stes • 2019-11-16 15:37:40
Wszystko super tylko brakuje mi tutaj podmiotu towarzyszącego :/
Rose-chan • 2019-11-16 09:01:43
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

W swoim dziele filozof czyni ludzkość kategorią istnienia, która pozbawiona jest moralności i wszelkich kulturowych konotacji. Ludzkość podaje jako pojęcie zoologiczne, puste. Dostrzegał także istniejącą wielość kultur, z których każda stanowi organiczną i niezależną całość. Niczego sobie nie zawdzięczają, choć poniekąd wzajemnie na siebie oddziaływają. W twierdzeniu tym chodziło mu o raczej kultury wielkie, cywilizacje. Spengler wyróżnił osiem kultur, z których każda rozwija się w trzech stadiach. Ich wyrazem są rodzaje dusz: magiczna, apollińska (z tradycji śródziemnomorskiej) oraz faustyczna (zachodnioeuropejska).

Oswald Spengler wierzył, że kultury są organizmami zintegrowanymi wewnętrznie, a nie działającymi mechanicznie, każda z nich doświadcza cyklu życia, tak jak żywa istota (od narodzin aż po śmierć).

Pojęcia „kultura” Spengler używa w dwóch podstawowych znaczeniach. Pierwszym z nich jest uznanie jej za całość, organizm żyjący, rodzący się, a w końcu  umierający. W toku tego procesu pojawiają się napięcia między poszczególnymi składnikami i zjawiskami kultury, które stanowią o jej znaczeniu. Po napięciach następuje okres równowagi między nimi i trwa aż do ich zaniku, zwiastującego

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 1 =