Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Stefan Żeromski, Snobizm i postęp – streszczenie - strona 6

naśladowania i kopiowania. W takiej sytuacji w pewnym momencie naturalnym odruchem staje się chęć odepchnięcia zastanej tradycji i zwrócenie się ku wolnej, niczym nieograniczonej twórczości.

Żeromski wraca jeszcze myślami do futurystów, którzy w pewnym momencie z pogardą zaczęli odnosić się również do własnej twórczości i trendu naśladownictwa jaki wokół niego wyrósł – przestano bowiem powtarzać modele twórców dawnych, ale skupiono się na powtarzaniu form i pomysłów awangardowych. To powodowało, że sztuka ta miała licznych naśladowców na całym świecie, niekoniecznie obdarzonych odpowiednimi predyspozycjami i talentem, nad czym szczególnie futuryści ubolewali. W tych rozważaniach Żeromski postuluje jednak poszukiwać swojego sławnego sposobu wyrazu oraz formy. Próbuje przy tym określić na czym polegać ma owa oryginalność, wiążąca się również z zagrożeniami. Czasem takie dzieło wpada niestety w pułapkę zapomnienia ponieważ nie znajduje podatnego gruntu do naśladowania. Jeśli utwór jest nowy, oryginalny i kapitalny, to nie wywiera wśród ogółu tak ogromnego wrażenia jak utwór skopiowany, posiadający wiele „sobowtórów”, a więc większą siłę oddziaływania. Taki los spotkał kilka młodzieńczych

Komentarze (0)
Wynik działania 5 + 3 =
Ostatnio komentowane
ewew
wwwwww • 2020-09-19 15:12:59
Dzk , bardzo pomocne
bobas • 2020-09-16 17:40:29
kocham Polską literatórę
tgyfvg • 2020-09-15 11:00:30
nom fajne
123445676878 • 2020-09-14 18:20:58
dzięki
RTC • 2020-09-14 16:37:14