Giaur - streszczenie, plan wydarzeń

Streszczenie

Poemat rozpoczyna się opisem piękna greckiej przyrody. Poeta określa Grecję mianem mitycznych „wysp szczęśliwych”, porównując ją także do biblijnego ogrodu rajskiego. Przedstawia opisy malowniczych zatok, kwiecistych brzegów i nadmorskich grot. Zauważa jednak, że w obecnych czasach urokliwe wyspy są coraz częściej nawiedzane przez zbójców i morskich piratów. Ludzie dziczeją szerząc przemoc i śmierć. Grecja, atakowana przez kolejnych najeźdźców przypomina poecie twarz umarłego. Podmiot liryczny wspomina starożytnych bohaterów, wymienia miejsca ich wielkich walk (Termopile) wzywając naród grecki do wyzwolenia się z niewoli. Zapowiada przedstawienie smutnej, wzruszającej opowieści „z czasów niedawnych”.

Po skalistej drodze pędzi tajemniczy jeździec dosiadający czarnego konia. Wygląd mężczyzny zdradza jego obce pochodzenie, jego twarz wyraża gniew i pragnienie zemsty. Bohater zdaje się czegoś lub kogoś szukać. Z wysokości obejmuje wzrokiem zatokę i miasto rozbrzmiewające śpiewami muzułmanów świętujących Bajram. Jeździec wygraża pięścią niebiosom, wyjmuje miecz i popędza konia ku zatoce.

W krótkim czasie Giaur (jeździec) wywiera zemstę na Hassanie. Wpada do domu baszy i niszczy wszystko, co napotyka na swojej drodze.

W kolejnym fragmencie utworu autor przenosi czytelnika w przyszłość, malując obraz ruin domu Hassana. W zniszczonej twierdzy brak śladów ludzkiego życia. Komnaty pokrywa pajęczyna, ogrody zarosło zielsko. Wyschła nawet ogrodowa fontanna, miejsce dziecięcych i młodzieńczych zabaw Hassana. Ruiny zatrzymały w sobie przeszłość, pamiętają też o krzyku kobiety prowadzonej na śmierć.

Następny obraz dotyczy już głównego nurtu opowieści. Miejscowy przewoźnik dostrzega grupę podróżników dowodzoną przez bogatego emira. Proponuje jeźdźcom, by skorzystali z jego łodzi i przewieźli swój towar na drugi brzeg. Dowódca grupy wyraża zgodę i rozkazuje przewoźnikowi, by wypłynął na sam środek zatoki. Tam, ku zdziwieniu rybaka, emir wyrzuca swój tajemniczy skarb. Bohater zauważa, że ciężki pakunek nieznacznie porusza się pod wodą.

Podmiot liryczny przedstawia stan duszy dotkniętej zbrodnią. Porównuje ją do skorpiona, który w obliczu śmierci wbija kolec z jadem w swoje własne ciało. Podobnych cierpień doświadcza dusza mordercy.

Hassan trawiony złością nie potrafi pogodzić się z ucieczką pięknej nałożnicy – Leili. Bogacz ucieka z domu, poluje i rozmyśla o losie ukochanej. Wspomina moment, gdy kobieta poszła brać kąpiel w ogrodzie i znikła. Podobno uciekła z kochankiem – tajemniczym Wenecjaninem – w święto Bajramu. Hassan od dawna podejrzewał ją o zdradę, ale nie wierzył w to, że kochanka go opuści. Niewolnicy emira twierdzą, że widzieli samotnego Giaura w noc Bajramu.

W kolejnym fragmencie poematu podmiot liryczny opiewa piękno Leili – jej długie włosy, jasną twarz okrytą rumieńcem i wyniosłą postawę. Czarnooka kochanka Hassana hipnotyzuje wzrokiem. Jej postać przypomina pięknego, dostojnego łabędzia.

Hassan, wraz z grupą służących wybiera się w daleką podróż. Emir jedzie pojąć kolejną żoną, która ma pocieszyć jego serce po stracie Leili. Cały oddział jest uzbrojony, o zachodzie słońca podróżnicy wjeżdżają w górski przesmyk. Niespodziewanie oddział zostaje zaatakowany przez zbójców. Rozbójnicy strzelają z ukrycia zabijając kolejnych towarzyszy Hassana. Rozpoczyna się walka wręcz. Rozgniewany emir rozpoznaje w przywódcy bandytów Giaura – domniemanego kochanka Leili. Cudzoziemiec atakuje Hassana i zabija go silnym uderzeniem miecza. Giaur staje nad umierającym i wyznaje, że zabija go mszcząc się za śmierć utopionej kobiety.

Tymczasem matka Hassana

Polecamy również:

Komentarze (1)
Wynik działania 3 + 3 =
Mpois
2017-10-11 19:19:52
*Nie podmiot liryczny, tylko narrator
Ostatnio komentowane
Bardzo przydatne informacje. Przeczytałam z zainteresowaniem.
• 2022-08-13 18:28:30
Ola jest fajną dziewczyną i lubi się bawić z dziećmi i jest w ogóle fajną kobietą....
• 2022-08-09 19:00:20
Rosja nadal jest państwem totalitarnym, a Polska sie nim staje.
• 2022-08-02 19:37:03
Ef. 6:12 [ 11 - 20]. 1Tes.2:13 ; 4: 8..... w tedy i dziś. Łuk.10: 16 .....
• 2022-08-01 16:36:20
To bardzo ciekawa historia godna uwagi każdego.
• 2022-07-12 15:12:25