Usługa to każda czynność użytkowa, zaspokajająca określoną potrzebę klienta (osoba fizyczna lub instytucja), ale nie związana z produkcją dóbr materialnych. Wiele usług świadczone być może dzięki istnieniu infrastruktury, czyli np. dróg (infrastruktura techniczna), szkół i szpitali (infrastruktura społeczna), czy sieci sklepów. Usługi stanowią tzw. trzeci sektor gospodarki obok rolnictwa (z leśnictwem i rybołówstwem) oraz przemyslu (z budownictwem).
W Europejskiej Klasyfikacji Działalności gospodarczej wyróżnia się m.in.:
- usługi dla konsumentów – materialne (handel i naprawy, usługi noclegowe i gastronomiczne, transport pasażerski i łączność) i niematerialne (usługi edukacyjne, służbę zdrowia i opiekę społeczną, aktywność związaną z rekreacją, kulturą i sportem);
- usługi dla biznesu – transport i magazynowanie (usługi logistyczne i spedycyjne), obsługa nieruchomości, pośrednictwo finansowe, obsługa prawna usługi informatyczne, reklamowe, prowadzenie prac badawczo-rozwojowych i projektowych, usługi ochroniarskie i in.;
- usługi ogólnospołeczne – administracja publiczna, wymiar sprawiedliwości, służby porządkowe, obrona narodowa.
Udział usług w wytwarzaniu produktu krajowego brutto średnio w skali świata wynosił w 2012 roku ok. 63%. W krajach wysoko rozwiniętych (np. we Francji) osiągał prawie 80%. Jeszcze większy był jednak w krajach, których gospodarka opiera się na turystyce (udział samej turystyki w wytwarzaniu PKB Bahamów wynosi ok. 80%).
Zdarza się również, że w krajach słabo rozwiniętych gospodarczo, takich jak leżące w Afryce Dżibuti udział sektora usług w wytwarzaniu PKB jest bardzo duży (w tym przypadku 79%), co wynika z niedorozwoju pozostałych działów gospodarki (w niewielkim, słabo zaludnionym i pustynnym Dżibuti rolnictwo jest słabo rozwinięte z przyczyn naturalnych, przemysłu praktycznie brak, a dochody państwu i ludności przynoszą głównie handel oraz usługi portowe).
Również zatrudnienie w usługach największe jest w krajach wysokorozwiniętych. Przekracza 80% w USA i Luksemburgu. Wysoka jest również w krajach nieco słabiej rozwiniętych charakteryzujących się dużym odsetkiem ludności miejskiej (np. w Argentynie udział sektora usług w strukturze zatrudnienie wynosi ok. 75% przy wskaźniku urbanizacji równym ok. 92%)
Ogólnie przyjmuje się, że dominacja trzeciego sektora gospodarki jest wskaźnikiem rozwoju gospodarki i społeczeństwa poprzemysłowego, typowego dla krajów najwyżej rozwiniętych. Równocześnie jednak, jak dowodzi przedstawione powyżej zestawienie, wysoki udział usług w strukturze zatrudnienia i wytwarzania PKB nie zawsze jest wyznacznikiem poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego państw. Każdy przypadek należy analizować oddzielnie. Ważne jest bowiem także to, jakie usługi dominują w danym państwie. W krajach wysoko rozwiniętych gospodarczo dobrze rozwinięte są usługi dla przedsiębiorstw, a wśród usług na rzecz konsumentów usługi pozamaterialne.
Usługi są przedmiotem badań geografii usług, będącej częścią geografii społeczno-ekonomicznej. Opisuje ona i wyjaśnia rozmieszczenie i funkcjonowanie sektora usług, bada dostępność typów usług i ocenia rolę firm usługowych w gospodarce poszczególnych regionów. Studia prowadzone są często w ramach subdyscyplin geografii usług: geografii transportu i łączności, geografii turyzmu, geografii handlu, geografii medycznej i in.