Styl publicystyczny spotykany jest głównie w środkach masowego przekazu i jest przeznaczony dla szerokiej grupy odbiorców, występuje również w pracach popularnonaukowych.
Celem tekstów utrzymanych w stylu publicystycznym jest komunikowanie i komentowanie aktualnych wydarzeń ze świata polityki, kultury, gospodarki czy sportu. Teksty publicystyczne służą również kreowaniu opinii publicznej, propagowanie oraz pogłębianie opinii i poglądów.
W stylu publicystycznym punktem wyjścia jest krótka informacja, na podstawie której tworzy się tekst. Publicysta reaguje na informację tworząc tekst publicystyczny.
Cechy
Tekst publicystyczny:
- charakteryzuje się prostym i zrozumiałym językiem
- posiada charakter subiektywny i polemiczny
- może łączyć w sobie elementy innych stylów (artystycznego, naukowego czy potocznego)
- zawiera tekst mocno sugestywny (jasne, konkretne sformułowania i określenia)
- odznacza się jasną i uporządkowaną konstrukcją (wyraźny podział na akapity, śródtytuły, widoczna teza, argumenty)
- omawia aktualne tematy z życia społecznego
- wykorzystuje wyrazy i zwroty z mowy potocznej (w celu podtrzymania kontaktu między nadawcą i odbiorcą)
Autor tekstu w stylu publicystycznym zawsze jest na pierwszym miejscu - jest widoczny w tekście, ujawnia swoje opinie i światopoglądy. To on prezentuje określone stanowisko, polemizuje z nim i konfrontuje z innymi. Nierzadko w tekstach publicystycznych mamy do czynienia z prowokacją.