Styl publicystyczny - definicja, cechy

Styl publicystyczny spotykany jest głównie w środkach masowego przekazu i jest przeznaczony dla szerokiej grupy odbiorców, występuje również w pracach popularnonaukowych.

Celem tekstów utrzymanych w stylu publicystycznym jest komunikowanie i komentowanie aktualnych wydarzeń ze świata polityki, kultury, gospodarki czy sportu. Teksty publicystyczne służą również kreowaniu opinii publicznej, propagowanie oraz pogłębianie opinii i poglądów.

W stylu publicystycznym punktem wyjścia jest krótka informacja, na podstawie której tworzy się tekst. Publicysta reaguje na informację tworząc tekst publicystyczny.

Cechy

Tekst publicystyczny:

- charakteryzuje się prostym i zrozumiałym językiem

- posiada charakter subiektywny i polemiczny

- może łączyć w sobie elementy innych stylów (artystycznego, naukowego czy potocznego)

- zawiera tekst mocno sugestywny (jasne, konkretne sformułowania i określenia)

- odznacza się jasną i uporządkowaną konstrukcją (wyraźny podział na akapity, śródtytuły, widoczna teza, argumenty)

- omawia aktualne tematy z życia społecznego

- wykorzystuje wyrazy i zwroty z mowy potocznej (w celu podtrzymania kontaktu między nadawcą i odbiorcą)

Autor tekstu w stylu publicystycznym zawsze jest na pierwszym miejscu  - jest widoczny w  tekście, ujawnia swoje opinie i światopoglądy. To on prezentuje określone stanowisko, polemizuje z nim i konfrontuje z innymi. Nierzadko w tekstach publicystycznych mamy do czynienia z prowokacją.

Styl publicystyczny - definicja, cechy
Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 3 =
Ostatnio komentowane
adł w końcu stoła, Podparł się w boki jak basza: »Hulaj dusza! hulaj!« woła, Ś...
 Jedzą, piją, lulki palą, Tańce, hulanka, swawola; Ledwie karczmy nie rozwalą, Cha, cha! chi, chi! hejża! hola!  Twardowski si • 2020-09-23 09:50:19
dzięki wielkie!
xayoo • 2020-09-21 12:24:47
Dzk , bardzo pomocne
bobas • 2020-09-16 17:40:29
kocham Polską literatórę
tgyfvg • 2020-09-15 11:00:30
nom fajne
123445676878 • 2020-09-14 18:20:58