Styl publicystyczny - definicja, cechy

Styl publicystyczny spotykany jest głównie w środkach masowego przekazu i jest przeznaczony dla szerokiej grupy odbiorców, występuje również w pracach popularnonaukowych.

Celem tekstów utrzymanych w stylu publicystycznym jest komunikowanie i komentowanie aktualnych wydarzeń ze świata polityki, kultury, gospodarki czy sportu. Teksty publicystyczne służą również kreowaniu opinii publicznej, propagowanie oraz pogłębianie opinii i poglądów.

W stylu publicystycznym punktem wyjścia jest krótka informacja, na podstawie której tworzy się tekst. Publicysta reaguje na informację tworząc tekst publicystyczny.

Cechy

Tekst publicystyczny:

- charakteryzuje się prostym i zrozumiałym językiem

- posiada charakter subiektywny i polemiczny

- może łączyć w sobie elementy innych stylów (artystycznego, naukowego czy potocznego)

- zawiera tekst mocno sugestywny (jasne, konkretne sformułowania i określenia)

- odznacza się jasną i uporządkowaną konstrukcją (wyraźny podział na akapity, śródtytuły, widoczna teza, argumenty)

- omawia aktualne tematy z życia społecznego

- wykorzystuje wyrazy i zwroty z mowy potocznej (w celu podtrzymania kontaktu między nadawcą i odbiorcą)

Autor tekstu w stylu publicystycznym zawsze jest na pierwszym miejscu  - jest widoczny w  tekście, ujawnia swoje opinie i światopoglądy. To on prezentuje określone stanowisko, polemizuje z nim i konfrontuje z innymi. Nierzadko w tekstach publicystycznych mamy do czynienia z prowokacją.

Styl publicystyczny - definicja, cechy
Komentarze (0)
Wynik działania 4 + 1 =
Ostatnio komentowane
Ktoś się nie wysilił zbytnio...
Ewa • 2020-11-26 09:33:02
Wytumaczenie wprowadza w błąd, że rzeczywistość Sklepów cynamonowych jest rozdzielon...
random • 2020-11-26 08:06:29
s
a • 2020-11-25 21:43:45
wd
dda • 2020-11-25 15:03:35
uhhuhuhuuhhu
kooaoa • 2020-11-25 12:03:59