Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Styl publicystyczny - definicja, cechy

Ostatnio komentowane
tfu
mi • 2019-11-22 17:41:26
Śmigłowiec Szturmowy AH-64 Apache
heejssijbuteleduchabedzieszjesc • 2019-11-22 17:55:46
jestem helikopterem
samolot • 2019-11-21 20:51:52
Przydatne, zapożyczyłem kilka zdań do własnej pracy.
Rafał • 2019-11-21 16:11:48
nie fajny
lolkamolkakwiat • 2019-11-21 16:09:24
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Styl publicystyczny spotykany jest głównie w środkach masowego przekazu i jest przeznaczony dla szerokiej grupy odbiorców, występuje również w pracach popularnonaukowych.

Celem tekstów utrzymanych w stylu publicystycznym jest komunikowanie i komentowanie aktualnych wydarzeń ze świata polityki, kultury, gospodarki czy sportu. Teksty publicystyczne służą również kreowaniu opinii publicznej, propagowanie oraz pogłębianie opinii i poglądów.

W stylu publicystycznym punktem wyjścia jest krótka informacja, na podstawie której tworzy się tekst. Publicysta reaguje na informację tworząc tekst publicystyczny.

Cechy

Tekst publicystyczny:

- charakteryzuje się prostym i zrozumiałym językiem

- posiada charakter subiektywny i polemiczny

- może łączyć w sobie elementy innych stylów (artystycznego, naukowego czy potocznego)

- zawiera tekst mocno sugestywny (jasne, konkretne sformułowania i określenia)

- odznacza się jasną i uporządkowaną konstrukcją (wyraźny podział na akapity, śródtytuły, widoczna teza, argumenty)

- omawia aktualne tematy z życia społecznego

- wykorzystuje wyrazy i zwroty z mowy potocznej (w celu podtrzymania kontaktu między nadawcą i odbiorcą)

Autor tekstu w stylu publicystycznym zawsze jest na pierwszym miejscu  - jest widoczny w  tekście, ujawnia swoje opinie i światopoglądy. To on prezentuje określone stanowisko, polemizuje z nim i konfrontuje z innymi. Nierzadko w tekstach publicystycznych mamy do czynienia z prowokacją.

Styl publicystyczny - definicja, cechy

Polecamy również:

  • Styl potoczny - definicja, cechy

    Ze względu na cel wypowiedzi wyodrębniamy styl potoczny, inaczej zwanym stylem „mówionym”. Charakteryzuje się zwrotami i wyrażeniami występującymi w mowie, swobodnej rozmowie. Więcej »

  • Styl naukowy - definicja, cechy, historia

    Jest to styl językowy, w którym pisane są teksty specjalistyczne, charakterystyczne dla danej dziedziny wiedzy czy nauki. W zależności od tego czego rozprawa dotyczy, występuje w nim duża liczba fachowych wyrazów, terminów o ściśle określonych znaczeniach. Czasami specjalistyczne terminy... Więcej »

  • Styl popularnonaukowy - definicja, odbiorcy, cechy

    Styl popularnonaukowy jest odmianą stylu naukowego. Celem tekstów pisanych w tym stylu jest dotarcie do jak najszerszej liczby odbiorców oraz propagowanie i popularyzacja konkretnej dziedziny wiedzy i nauki. Więcej »

  • Styl artystyczny - definicja, cechy, charakterystyka

    Jeden ze stylów literackich występujący najczęściej w literaturze pięknej. Występują w nim środki językowe, odpowiadające akurat panującej epoce takie jak: onomatopeja, metafory, epitety, porównania, rym i rytm). Styl artystyczny nie należy do stylów funkcjonalnych, nie jest wykorzystywany w... Więcej »

  • Stylizacja językowa - definicja, rodzaje

    Stylizacja językowa polega na świadomym nadawaniu tekstowi cech charakterystycznych dla określonego stylu. Wykorzystuje się do tego odpowiednio dobrane środki językowe. Więcej »

Komentarze (0)
2 + 4 =