Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Akt komunikacji językowej

Ostatnio komentowane
Elo mordo
XD • 2019-09-20 06:19:38
I dzeciaki w liceach pozniej wypisuja takie bzdury. IUS NATURALE!!! Nie zadne LEX! To sa p...
Lujiki • 2019-09-19 22:08:57
/
mari • 2019-09-19 15:47:31
bardzo fajne :)
twoja stara • 2019-09-19 12:32:42
Pal wroty
dawid • 2019-09-19 09:22:07
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Akt komunikacji językowej (inaczej „akt mowy”) to wykorzystanie danego wypowiedzenia przez użytkownika języka w określonej sytuacji komunikacyjnej. W schemacie typowej komunikacji jeden użytkownik języka przekazuje informację innemu użytkownikowi języka za pomocą specjalnego kodu.

Koncepcję aktów mowy ma wielu badaczy i teoretyków. Najbardziej popularne są koncepcje Karla Buhlera (wyróżnił w języku funkcję ekspresywną, impresywną i reprezentatywną); J.L. Austina (wyróżnił trzy rodzaje aktów mowy: lokucyjny, perlokucyjny i illokucyjny) oraz Romana Jacobsona (określił sześć składników aktu mowy: nadawcę, odbiorcę, komunikat, kontakt, kontekst i kod).

Aby rzeczywiście mogła zaistnieć komunikacja, jej akt musi spełniać kilka określonych wymogów.

Przede wszystkim wystąpić w nim musi nadawca i odbiorca komunikatu. Nadawca tworzy i kieruje w stronę odbiorcy treść komunikatu, w który ujęta zostaje konkretna informacja. Zanim nastąpi przekazanie komunikatu, nadawca musi ją odpowiednio zakodować, użyć właściwych znaków i wyrazów tak, by komunikat był zrozumiany dla Odbiorcy (dostosowany do jego kompetencji poznawczych). Ta sytuacja komunikacyjna zawsze zachodzi w określonym kontekście, okolicznościach.

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 1 =