Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Akt komunikacji językowej

Akt komunikacji językowej (inaczej „akt mowy”) to wykorzystanie danego wypowiedzenia przez użytkownika języka w określonej sytuacji komunikacyjnej. W schemacie typowej komunikacji jeden użytkownik języka przekazuje informację innemu użytkownikowi języka za pomocą specjalnego kodu.

Koncepcję aktów mowy ma wielu badaczy i teoretyków. Najbardziej popularne są koncepcje Karla Buhlera (wyróżnił w języku funkcję ekspresywną, impresywną i reprezentatywną); J.L. Austina (wyróżnił trzy rodzaje aktów mowy: lokucyjny, perlokucyjny i illokucyjny) oraz Romana Jacobsona (określił sześć składników aktu mowy: nadawcę, odbiorcę, komunikat, kontakt, kontekst i kod).

Aby rzeczywiście mogła zaistnieć komunikacja, jej akt musi spełniać kilka określonych wymogów.

Przede wszystkim wystąpić w nim musi nadawca i odbiorca komunikatu. Nadawca tworzy i kieruje w stronę odbiorcy treść komunikatu, w który ujęta zostaje konkretna informacja. Zanim nastąpi przekazanie komunikatu, nadawca musi ją odpowiednio zakodować, użyć właściwych znaków i wyrazów tak, by komunikat był zrozumiany dla Odbiorcy (dostosowany do jego kompetencji poznawczych). Ta sytuacja komunikacyjna zawsze zachodzi w określonym kontekście, okolicznościach.

Komentarze (0)
Wynik działania 5 + 5 =
Ostatnio komentowane
dzięki wielkie!
xayoo • 2020-09-21 12:24:47
Dzk , bardzo pomocne
bobas • 2020-09-16 17:40:29
kocham Polską literatórę
tgyfvg • 2020-09-15 11:00:30
nom fajne
123445676878 • 2020-09-14 18:20:58
dzięki
RTC • 2020-09-14 16:37:14