Publicystyka - charakterystyka, definicja, rodzaje, cechy

Definicja

Jest to zbiór gatunków wypowiedzi publicznej, czyli przekazywanej kanałami komunikacji społecznej, przedstawiającej tematy, które w danym momencie są interesujące dla ogółu.

Teksty publicystyczne przedstawiają wyraziste oceny i poglądy, zazwyczaj o charakterze polemicznym, a czasem nawet prowokacyjnym.

Mogą dotyczyć zakresu tematycznego z różnych dziedzin: kulturalne, polityczne, gospodarcze (ekonomiczne) czy społeczne.

Rodzaje

Ze względu na kanały komunikacji wyróżnia się publicystykę:

prasową (artykuły, reportaże)

telewizyjną, filmową

radiową (audycje tematyczne)

pozaprasową (eseje, rozprawy, traktaty)

Cechy

Tekst publicystyczny:

- ma na celu kształtowanie opinii publicznej

- ocenia fakty z wybranej perspektywy

- łączy w sobie elementy różnych stylów (potoczny, artystyczny popularnonaukowy i naukowy)

- wykorzystuje proste i przystępne słownictwo i komunikatywny przekaz

- utrzymuje logiczny i przejrzysty układ tekstu (tezy, argumenty, kontrargumenty, nagłówki, akapity)

- omawia zagadnienia aktualnie atrakcyjne dla społeczeństwa

Punktem wyjścia dla tekstu publicystycznego jest informacja, na podstawie której pisany jest tekst jako reakcja na dane wydarzenie. Tego typu literaturę spotykamy w naszym życiu codziennym, choć czasem stykami się  z nimi nieświadomie.

Autor tekstu jest dla czytelnika na pierwszym planie – ważna jest jego osobista opinia, a jego działania koncentrują się na przedstawieniu swojego stanowiska, polemizowaniu i konfrontacji z innymi opiniami.

Publicystyka - charakterystyka, definicja, rodzaje, cechy

Polecamy również:

Komentarze (3)
Wynik działania 4 + 1 =
ok
2023-02-12 13:51:47
ok
kayn
2021-06-20 15:31:36
ok
mkot
2020-05-20 14:45:53
ok
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
222
• 2023-06-06 19:49:33
r
• 2023-06-06 17:41:12
git
• 2023-06-06 10:07:31
super
• 2023-06-05 19:23:14