Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Publicystyka - charakterystyka, definicja, rodzaje, cechy

Ostatnio komentowane
kox
marek • 2019-12-07 11:29:34
2222
22 • 2019-12-07 07:47:26
pozdrawiam ciepło z wigilii
kluska a • 2019-12-06 14:12:20
kjj
n • 2019-12-06 12:44:28
Dzk
Serek • 2019-12-05 21:29:59
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Definicja

Jest to zbiór gatunków wypowiedzi publicznej, czyli przekazywanej kanałami komunikacji społecznej, przedstawiającej tematy, które w danym momencie są interesujące dla ogółu.

Teksty publicystyczne przedstawiają wyraziste oceny i poglądy, zazwyczaj o charakterze polemicznym, a czasem nawet prowokacyjnym.

Mogą dotyczyć zakresu tematycznego z różnych dziedzin: kulturalne, polityczne, gospodarcze (ekonomiczne) czy społeczne.

Rodzaje

Ze względu na kanały komunikacji wyróżnia się publicystykę:

prasową (artykuły, reportaże)

telewizyjną, filmową

radiową (audycje tematyczne)

pozaprasową (eseje, rozprawy, traktaty)

Cechy

Tekst publicystyczny:

- ma na celu kształtowanie opinii publicznej

- ocenia fakty z wybranej perspektywy

- łączy w sobie elementy różnych stylów (potoczny, artystyczny popularnonaukowy i naukowy)

- wykorzystuje proste i przystępne słownictwo i komunikatywny przekaz

- utrzymuje logiczny i przejrzysty układ tekstu (tezy, argumenty, kontrargumenty, nagłówki, akapity)

- omawia zagadnienia aktualnie atrakcyjne dla społeczeństwa

Punktem wyjścia dla tekstu publicystycznego jest informacja, na podstawie której pisany jest tekst jako reakcja na dane wydarzenie. Tego typu literaturę spotykamy w naszym życiu codziennym, choć czasem stykami się  z nimi nieświadomie.

Autor tekstu jest dla czytelnika na pierwszym planie – ważna jest jego osobista opinia, a jego działania koncentrują się na przedstawieniu swojego stanowiska, polemizowaniu i konfrontacji z innymi opiniami.

Publicystyka - charakterystyka, definicja, rodzaje, cechy

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 3 =