Publicystyka - charakterystyka, definicja, rodzaje, cechy

Definicja

Jest to zbiór gatunków wypowiedzi publicznej, czyli przekazywanej kanałami komunikacji społecznej, przedstawiającej tematy, które w danym momencie są interesujące dla ogółu.

Teksty publicystyczne przedstawiają wyraziste oceny i poglądy, zazwyczaj o charakterze polemicznym, a czasem nawet prowokacyjnym.

Mogą dotyczyć zakresu tematycznego z różnych dziedzin: kulturalne, polityczne, gospodarcze (ekonomiczne) czy społeczne.

Rodzaje

Ze względu na kanały komunikacji wyróżnia się publicystykę:

prasową (artykuły, reportaże)

telewizyjną, filmową

radiową (audycje tematyczne)

pozaprasową (eseje, rozprawy, traktaty)

Cechy

Tekst publicystyczny:

- ma na celu kształtowanie opinii publicznej

- ocenia fakty z wybranej perspektywy

- łączy w sobie elementy różnych stylów (potoczny, artystyczny popularnonaukowy i naukowy)

- wykorzystuje proste i przystępne słownictwo i komunikatywny przekaz

- utrzymuje logiczny i przejrzysty układ tekstu (tezy, argumenty, kontrargumenty, nagłówki, akapity)

- omawia zagadnienia aktualnie atrakcyjne dla społeczeństwa

Punktem wyjścia dla tekstu publicystycznego jest informacja, na podstawie której pisany jest tekst jako reakcja na dane wydarzenie. Tego typu literaturę spotykamy w naszym życiu codziennym, choć czasem stykami się  z nimi nieświadomie.

Autor tekstu jest dla czytelnika na pierwszym planie – ważna jest jego osobista opinia, a jego działania koncentrują się na przedstawieniu swojego stanowiska, polemizowaniu i konfrontacji z innymi opiniami.

Publicystyka - charakterystyka, definicja, rodzaje, cechy

Polecamy również:

Komentarze (2)
Wynik działania 5 + 2 =
kayn
2021-06-20 15:31:36
ok
mkot
2020-05-20 14:45:53
ok
Ostatnio komentowane
Super pozdrawiam
Marek • 2022-01-18 11:58:05
przeczytałam ziemniaki zamiast ziemianki
twój stary • 2022-01-16 19:26:37
ok
kasia • 2022-01-16 17:06:50
dziekuje
jan usz • 2022-01-16 16:19:55
witam polecam
Zbyszek • 2022-01-16 12:57:10