Definicja
Jest to zbiór gatunków wypowiedzi publicznej, czyli przekazywanej kanałami komunikacji społecznej, przedstawiającej tematy, które w danym momencie są interesujące dla ogółu.
Teksty publicystyczne przedstawiają wyraziste oceny i poglądy, zazwyczaj o charakterze polemicznym, a czasem nawet prowokacyjnym.
Mogą dotyczyć zakresu tematycznego z różnych dziedzin: kulturalne, polityczne, gospodarcze (ekonomiczne) czy społeczne.
Rodzaje
Ze względu na kanały komunikacji wyróżnia się publicystykę:
- prasową (artykuły, reportaże)
- telewizyjną, filmową
- radiową (audycje tematyczne)
- pozaprasową (eseje, rozprawy, traktaty)
Cechy
Tekst publicystyczny:
- ma na celu kształtowanie opinii publicznej
- ocenia fakty z wybranej perspektywy
- łączy w sobie elementy różnych stylów (potoczny, artystyczny popularnonaukowy i naukowy)
- wykorzystuje proste i przystępne słownictwo i komunikatywny przekaz
- utrzymuje logiczny i przejrzysty układ tekstu (tezy, argumenty, kontrargumenty, nagłówki, akapity)
- omawia zagadnienia aktualnie atrakcyjne dla społeczeństwa
Punktem wyjścia dla tekstu publicystycznego jest informacja, na podstawie której pisany jest tekst jako reakcja na dane wydarzenie. Tego typu literaturę spotykamy w naszym życiu codziennym, choć czasem stykami się z nimi nieświadomie.
Autor tekstu jest dla czytelnika na pierwszym planie – ważna jest jego osobista opinia, a jego działania koncentrują się na przedstawieniu swojego stanowiska, polemizowaniu i konfrontacji z innymi opiniami.