Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach - treść wiersza

I.

W ciemnosmreczyńskich skał zwaliska, 
Gdzie pawiookie drzemią stawy, 
Krzak dzikiej róży pons swój krwawy 
Na plamy szarych złomów ciska. 

U stóp mu bujne rosną trawy, 
Bokiem się piętrzy turnia śliska, 
Kosodrzewiny wężowiska 
Poobszywały głaźne ławy... 

Samotny, senny, zadumany, 
Skronie do zimnej tuli ściany, 
Jakby się lękał tchnienia burzy.
 
Cisza... O liście wiatr nie trąca, 
A tylko limba próchniejąca 
Spoczywa obok krzaku róży.

II. 

Słońce w niebieskim lśni krysztale, 
Światłością stały się granity, 
Ciemnosmreczyński las spowity 
W blado-błękitne, wiewne fale. 

Szumna siklawa mknie po skale, 
Pas rozwijając srebrnolity, 
A przez mgły idą, przez błękity, 
Jakby wzdychania, jakby żale. 

W skrytych załomach, w cichym schronie, 
Między graniami w słońcu płonie, 
Zatopion w szum, krzak dzikiej róży... 

Do ścian się tuli, jakby we śnie, 
A obok limbę toczą pleśnie, 
Limbę, zwaloną tchnieniem burzy.

III. 

Lęki! wzdychania! rozżalenia, 
Przenikające nieświadomy 
Bezmiar powietrza!... Hen! na złomy, 
Na blaski turnic, na ich cienia 

Stado się kozic rozprzestrzenia; 
Nadziemskich lotów ptak łakomy 
Rozwija skrzydeł swych ogromy; 
Świstak gdzieś świszcze z pod kamienia.
 
A między zielska i wykroty, 
Jak lęk, jak żal, jak dech tęsknoty 
Wtulił się krzak tej dzikiej róży. 

Przy nim, ofiara ach! zamieci, 
Czerwonem próchnem limba świeci, 
Na wznak rzucona świstem burzy...

IV.

O rozżalenia! o wzdychania! 
O tajemnicze, dziwne lęki!... 
Ziół zapachniały świeże pęki 
Od niw liptowskich, od Krywania. 

W dali echowe słychać grania: 
Jakby nie z tego świata dźwięki 
Płyną po rosie, co hal miękki 
Aksamit w wilgną biel osłania.
 
W seledyn stroją się niebiosy, 
Wilgotna biel wieczornej rosy 
Błyszczy na kwieciu dzikiej róży.
 
A cichy powiew krople strąca 
Na limbę, co tam próchniejąca 
Leży, zwalona wiewem burzy...

Polecamy również:

  • Dies irae - interpretacja i analiza wiersza - Jan Kasprowicz

    „Dies irae” oznacza Dzień gniewu, a więc dzień Sądu Ostatecznego, kiedy to Bóg rozliczy ludzi z ich grzechów. Motyw ten był popularny w poezji młodopolskiej, wyrażającej niepokój egzystencjalny i lęk przed nadchodzącą katastrofą. Więcej »

  • Przeprosiny Boga - interpretacja i analiza wiersza

    „Przeprosiny Boga” to ballada umieszczona w ostatnim tomie poezji Kasprowicza, wydanym w 1926 roku, pt.: „Mój świat”. Tematem utworu jest historia dwóch staruszków blisko zaprzyjaźnionych z Bogiem. Poeta tworzy obraz bardzo zażyłej relacji człowieka ze Stwórcą,... Więcej »

  • Święty Boże, Święty Mocny - interpretacja i analiza wiersza

    Hymn „Święty Boże, święty mocny” to utwór zawierający obraz końca świata. Ma on charakter żałobny, ukazuje cierpienie człowieka i całej natury. Na tle zagłady i powszechnego konania odcina się obraz silnego, mocnego i obojętnego Boga. Słowa zawarte w tytule i powtarzające się później w... Więcej »

  • Hymn św. Franciszka z Asyżu - interpretacja i analiza wiersza

    „Hymn św. Franciszka z Asyżu” pochodzi z tomu „Salve Regina” (1902). Poeta wkłada słowa hymnu w usta świętego Franciszka z Asyżu. Postawa franciszkańska była Kasprowiczowi bardzo bliska – po okresie buntu odnalazł ukojenie w wierze, skupił się na tym, co w życiu piękne i dobre. Więcej »

  • Jan Kasprowicz Z chałupy - interpretacja ogólna cyklu

    Cykl „Z chałupy” zawiera czterdzieści utworów o tematyce wiejskiej. Należą one do pierwszego etapu twórczości Kasprowicza i wpisują się jeszcze w ideologię pozytywistyczną. Publikowane były w 1888 roku na łamach „Głosu”. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 5 + 1 =
Ostatnio komentowane
dzięki
• 2025-03-10 15:14:41
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01
dzięki
• 2025-02-24 09:56:27