Stosunki polsko-amerykańskie po 1989 r. - WOS

Dobre stosunki Polski ze Stanami Zjednoczonymi rozwijały się dobrze od samego początku przemian polityczno-gospodarczych, jakie rozpoczęły się w Polsce 1989 r. USA zaproponowały Polsce wsparcie i pomoc, szybko też doszło do wzajemnych wizyt przedstawicieli obu krajów i przyjaznych gestów. Bardzo ważnym momentem było wskazanie Polsce otwartych drzwi do NATO, a także rozwój amerykańskiej koncepcji „Partnerstwa dla Pokoju” (październik 1993 r.), zakładającej rozwój współpracy między NATO a państwami postkomunistycznymi.

Od przyjęcia Polski do NATO w dniu 12 marca 1999 r. Polska była uważana za jednego z największych sojuszników USA – współpracowała ze Stanami w promocji praw człowieka, a po zamachu na World Trade Center w 2001 r. natychmiast wsparła USA w działaniach związanych ze zwalczaniem terroryzmu, w tym zaangażowała się w operacje wojskowe w Iraku i Afganistanie. Warto jednak podkreślić, iż od 2007 r. możemy obswerwować pewne ograniczanie wsparcia wojskowego, m.in. wycofanie polskich wojsk z Iraku.

Istotnym etapem wzajemnej współpracy było zaproponowanie Polsce instalacji na jej terenie elementów tarczy antyrakietowej – Polska zainteresowała się tą propozycją z nastawieniem na długotrwałą współpracę. Warto tutaj podkreślić, że plany budowy takiej tarczy od samego początku spotkały się z nieprzychylną reakcją Rosji.

Projekt budowy tarczy przeciwrakietowej rozwijał się i w 2008 r. przedstawiciele obu państw podpisali porozumienie, w wyniku którego elementy tarczy miały powstać w Redzikowie pod Słupskiem. Po zmianie na stanowisku prezydenta USA, koncepcja rozwoju tarczy antyrakietowej w pierwotnej formie została jednak zawieszona.

Kwestia wiz

Bardzo dużym problemem stosunków polsko-amerykańskich ze strony polskiej jest amerykańska polityka wizowa, która wymaga od obywateli naszego kraju uzyskania wizy przed wyjazdem do Stanów. Włączenie Polski do tzw. Visa Waiver Program (zwolnienie z wiz) jest jednak trudne do zrealizowania nie tyle ze względu na złą wolę Amerykanów i niedocenienie Polski jako sojusznika, ale przede wszystkim ze względów formalnych – wskaźniki dotyczące odrzucenia wniosków wizowych oraz łamania ich warunków ze strony Polaków są znacznie wyższe niż wynoszą kryteria do włączenia danego kraju do Programu Ruchu Bezwizowego.

Polecamy również:

  • Stosunki polsko-rosyjskie po 1989 r. - WOS

    Stosunki polsko-rosyjskie wyróżniają się znaczną dynamiką, na którą wpływ ma historia (nie tylko sięgająca dalekiej przeszłości, ale także XX wieku – zbrodni stalinowskich, ponad 50 lat podległości w postaci Polski Rzeczpospolitej Ludowej itp.), ale także sprzeczne interesy (integracja Polski z... Więcej »

  • Stosunki polsko-niemieckie po 1989 r. - WOS

    Pierwszy etap stosunków dwustronnych niemiecko-polskich można określić w kategorii konieczności zapewnienia nienaruszalności granicy na Odrze – punktem kulminacyjnym tego okresu było podpisanie w dniu 17 czerwca1990 r. traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. Traktat ten zawierał... Więcej »

  • Stosunki polsko-ukraińskie po 1989 r. - WOS

    W 1991 r., gdy Ukraina ogłosiła deklarację o niepodległości, Polska była pierwszym krajem, który uznał niepodległe państwo – zgodnie z prowadzoną przez Polskę polityką dwutorowości, czyli utrzymywania przyjaznych stosunków zarówno z Rosją, jak i poszczególnymi jej republikami. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 5 =
Ostatnio komentowane
dzięki
• 2025-03-10 15:14:41
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01
dzięki
• 2025-02-24 09:56:27