Teogonia jest uznawana za najstarszy epos grecki autorstwa Hezjoda. Na początku utworu znajduje się opis muz helikońskich mieszkających na szczycie góry Helikon uznawanej za boską. Tańczą one wokół Zeusa i oddają cześć nieśmiertelnym bogom (Posejdonowi, Herze, Atenie, Apollowi etc.). Poeta wspomina, że muzy uczyły go śpiewu gdy wypasał owce u podnóża góry. Podarowały mu również symboliczny wawrzyn. Muzy narodziły się ze związku Mnemosyne i Zeusa. Wymienione zostają także ich imiona: Klio, Euterpe, Thalia, Melpomene, Terpsychora, Erato, Polihymnia, Urania, Kalliope.
W dalszej części utworu poeta umieścił opis powstania świata: najpierw wyłoniły się Chaos, Ziemia i Miłość. Następnie z Chaosu powstały Erebos i Noc oraz Eter i Ereb. Ukształtowała się Ziemia z górami i morzem. Ziemia połączyła się z Niebem, tak powstali tytani: Okean, Kojos, Krejos, Hyperion, Japet, Theja, Reja, Temida, Pamięć-Mnemosyne, Fojbe, Tethys, Kronos, Cyklopi (Brontes, Steropes, Arges), Sturęcy (Kottos, Briaeros, Gyges).
Uranos postanawia schować swoje potomstwo w Ziemi. Między dziećmi Uranosa a ziemią wywiązuje się spisek, w wyniku którego dochodzi do kastracji Uranosa. Dokonuje jej Kronos za pomocą sierpu Gai.
Z krwi Uranosa powstają Erynie, Giganci i Nimfy, natomiast z części rodnych tytana porzuconych w morzu narodziła się bogini miłości – Wenus.
Następnie opisane są koligacje rodzinne między bogami i tytanami, potomkami Kronosa. Ostatecznie Kronos zaczyna połykać własne dzieci, gdyż obawiał się przepowiedni głoszącej, że syn strąci go z tronu. Podstępem podano Kronosowi do połknięcia kamień zamiast potomka, na wskutek czego zwymiotował zjedzone przez siebie dzieci. Zeus podjął walkę z Kronosem, którą zwyciężył.
W następnych fragmentach zawarte są dzieje Prometeusza, dobrodzieja ludzkości, który wykradł bogom ogień by podarować go ludziom. Został przypięty do skały i skazany na męczeństwo – drapieżny ptak rozszarpywał stale odradzającą się wątrobę.
Odnajdujemy także opisy Tytanomachii, czyli walki Tytanów z Kronidami oraz dalsze drzewo genealogiczne bogów, tytanów i innych stworzeń.