Statek niewolniczy - opis, interpretacja i analiza obrazu

 

Opis

Obraz „Statek niewolniczy” to jedno z najsłynniejszych dzieł brytyjskiego malarza Williama Turnera, namalowane w 1840 roku. Przedstawia on haniebną praktykę, charakterystyczną dla angielskich handlarzy niewolnikami, polegającą na pozbywaniu się chorych więźniów w czasie morskiego transportu przez wyrzucanie ich za burtę.

Sam statek nie jest tu głównym obiektem obserwacji, znajduje się niejako w tle. Kontury masztów niewyraźnie rysują się na horyzoncie i giną w szkarłacie zachodzącego słońca. Na pierwszym planie widać fragmenty ludzkich postaci, które topią się w morskiej toni. Ponad powierzchnię wody wystają jedynie nogi lub ręce uchwycone w gwałtownych konwulsjach, dzięki czemu malarz pokazuje dramatyczną walkę o życie ginących niewolników.

Głównymi bohaterami obrazu Turnera są jednak dwa potężne żywioły: woda i powietrze. Oba zostały sportretowane niezwykle dynamicznie. Za pomocą mocnych kolorystycznych kontrastów malarz oddał wrażenie ruchu: gwałtowny wiatr targający morskimi falami. Na obrazie Turnera morze stapia się z niebem, a odróżnienie ich od siebie wymaga od odbiorcy wzmożonej uwagi.

Technika malowania przypomina późniejszych impresjonistów. Mamy do czynienia z licznymi plamami barwnymi, które zacierają poszczególne kształty, zarówno ludzkie, jak i obrysy statku. Dominują barwy takie, jak szkarłat, żółć, zieleń i błękit, a więc kolory mocne i oddziałujące na ludzkie emocje.

Interpretacja

Turner operuje niezwykle sugestywnymi środkami wyrazu. Jego obraz porusza najgłębsze emocje odbiorcy, a także prowokuje do refleksji nad potęgą przyrody, znikomością losu człowieka, a także okrutną stroną ludzkiej natury. Główny motyw obrazu to żywioł, który pojawia się tu w kilku znaczeniach. Po pierwsze jest to gwałtowna, przerażająca, a jednocześnie piękna natura. Bezlitośnie pożera ona ludzkie, bezbronne ciała. Po drugie mamy tu do czynienia z żywiołem duszy człowieka, która kryje w sobie ciemne, niewyobrażalne popędy. Kiedy zostaną one uwolnione spod kontroli rozumu i społecznych konwencji mogą stać się okrutną, niszczącą siłą. Tak się dzieje w sytuacji przedstawionej na obrazie.

Statek na środku oceanu jest figurą cywilizacji pokonanej przez pierwotne instynkty. Znamienne, że znajduje się on na ostatnim planie obrazu – wyraźnie odpływa. Owo oddalanie się statku z jednej strony znajduje wyjaśnienie w sytuacji niewolników, których pozostawiono na pastwę losu. Można jednak widzieć w nim symbol porzucenia ludzkich odruchów. Przedstawiony na obrazie żywił natury w pełni współgra z dramatycznymi wydarzeniami. Szkarłatna kolorystyka nieba stanowi niejako odbicie ludzkiej krwi zabarwiającej morze.

Warto również zwrócić uwagę, że mamy tu do czynienia z charakterystyczną dla Turnerowskiej kompozycji swoistą spiralą światła, która znajduje się w centrum obrazu i sprawia wrażenie wielkiego wiru wciągającego wszystko dookoła. „Statek niewolniczy” jest zatem krytyczną wypowiedzią malarza na temat niewolnictwa i został pomyślany jako gwałtowny protest apelujący do emocji.

Statek niewolniczy, William Turner
Statek niewolniczy (1840

Polecamy również:

  • Theodore Gericault - biografia i dzieła

    Theodore Gericault urodził się w 1791 r. pod Paryżem. Wcześnie stracił matkę, sam też żył zaledwie 33 lata. Jego nauczycielami malarstwa i rysunku byli Carl Varnet i Guerin. Gericault miał jednak już od wczesnej młodości własną wizję sztuki, fascynowało go bowiem nie tyle wierne kopiowanie natury, co subiektywne... Więcej »

  • Caspar David Friedrich - biografia i dzieła

    Caspar David Friedrich urodził się w 1774 r., w Greiswaldzie, na Pomorzu. Jego ojciec był z zawodu mydlarzem. Rodzina Friedricha miała głębokie tradycje protestanckie, co wpłynęło na uduchowione widzenie rzeczywistości przez malarza. Pierwszym nauczycielem artysty w dziedzinie rysunku był Johan Gottfried Quistorp. Więcej »

  • Eugene Delacroix - biografia i dzieła

    Eugene Delacroix urodził się w 1798 r., jego ojciec piastował ważny, państwowy urząd. Malarz zdobył gruntowne wykształcenie, studiował w paryskiej Szkole Sztuk Pięknych. Fascynowała go twórczość Rubensa i Tycjana, ale również Michała Anioła. W 1825 r. Delacroix spędził kilka miesięcy w Anglii, gdzie... Więcej »

  • Francisco Goya - biografia i dzieła

    Francisco Goya y Lucientes urodził się w 1746 r. w Hiszpanii, w miejscowości Fuendetodos. Bardzo szybko zrobił karierę nadwornego malarza. Zaczął od projektowania gobelinów dla manufaktury królewskiej, potem znalazł się na dworze, kilka lat później został członkiem Akademii San Fernando, a w... Więcej »

  • Muzyka romantyzmu - cechy i przedstawiciele

    Muzyka romantyczna narodziła się w Niemczech, na początku XIX wieku. W pełni wyrażała główne tendencje artystyczne i ideowe swoich czasów. Była to zatem twórczość apelująca do emocji odbiorcy, tworzona w podniosłym, patetycznym tonie. Muzyce romantycznej przyświecały idee rewolucji i buntu.... Więcej »

Komentarze (1)
Wynik działania 3 + 2 =
lk
2021-05-16 19:06:28
dziękuje
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01