1. Aerodynamiczny kształt ciała pomaga w pokonaniu oporu powietrza;
2. Przekształcenie kończyn przednich w skrzydła, które tworzą powierzchnię lotną;
3. Pokrycie ciała piórami, które wraz ze skrzydłami tworzą powierzchnię lotną i pomagają w utrzymaniu stałocieplności;
4. Sztywny i lekki szkielet dzięki silnemu skostnieniu i zrastaniu się kręgów piersiowych, lędźwiowo-krzyżowych (oparcie dla skrzydeł) i ogonowych (miejsce przyczepu mięśni sterówek);
5. Kości pneumatyczne wypełnione powietrzem (zmniejszenie ciężaru ciała);
6. Lekka czaszka (cienka puszka mózgowa, zrośnięte kości) połączona z kręgosłupem za pomocą jednego kłykcia potylicznego, co umożliwia swobodne ruchy głową;
7. Brak uzębienia (zmniejszenie ciężaru ciała);
8. Mostek zaopatrzony w grzebień, do którego przyczepione są mięśnie poruszające skrzydłami;
9. Masywna kość krucza będąca oparciem dla szkieletu skrzydeł (obojczyki zrośnięte w widełki przeciwdziałają zbliżeniu się do siebie kości kruczych);
10. Silnie rozwinięte mięśnie poruszające skrzydłami (miesień piersiowy i podobojczykowe);
11. Mechanizm podwójnego oddychania (dzięki obecności worków powietrznych przez płuca zarówno w czasie wdechu jak i wydechu przepływa natlenione powietrze);
12. Dobrze rozwinięty móżdżek (ośrodki równowagi i koordynacji ruchowej);
13. Dobrze rozwinięty zmysł wzroku;
14. Położenie żołądka w tylnej części ciała ptaka (przesunięcie punktu ciężkości co umożliwia zachowanie równowagi);
15. Brak pęcherza moczowego (zmniejszenie ciężaru ciała);
16. Redukcja układu rozrodczego samic (zmniejszenie ciężaru ciała);
17. Gruczoł kuprowy produkuje wydzielinę, która zabezpiecza przed wilgocią i przemoczeniem piór;
18. Sprawny metabolizm;
Bielik afrykański/Mehmet Karatay (2006)/ commons.wikimedia.org |