Karol Marks oparł swoje poglądy na kilku teoriach, jedną z nich jest teoria walki klas. Zgodnie z nią wewnątrz każdego społeczeństwa występuje szereg przeciwstawnych interesów pomiędzy poszczególnymi klasami społecznymi. Każda z klas dąży do zaspokojenia własnych potrzeb, co stawia ją w opozycji do innej warstwy. Społeczeństwo jest zatem sumą zwalczających się warstw i klas społecznych, przy czym wszystkie dotychczasowe społeczeństwa opierały się na zasadniczym podziale na klasy uciskających i uciskanych. Od stuleci toczy się walka między nimi.
Marks pisał: „Historia wszelkiego społeczeństwa dotychczasowego (...) jest historią walk klasowych, wolny i niewolnik, patrycjusz i plebejusz, pan feudalny i chłop-poddany, majster cechowy i czeladnik, krótko mówiąc, ciemiężyciele i uciemiężeni pozostawiali w stałym do siebie przeciwieństwie, prowadzili nieustanną, to ukrytą, to jawną walkę – walkę, która za każdym razem kończyła się rewolucyjnym przekształceniem całego społeczeństwa lub też wspólną zagładą walczących klas…”.
Teoria walki klas stanowiła również usprawiedliwienie dla mającej nastąpić rewolucji robotniczej, w wyniku której obalony zostanie kapitalizm, w miejsce którego władzę przejmie proletariat i ustanowi społeczeństwo bezklasowe.