Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku - streszczenie i plan wydarzeń

Ostatnio komentowane
Całkiem przydatne! ...
Anna Maria-Wesołowska • 2020-01-25 16:25:01
Rodzina (na szczęście) nie jest przystankiem lecz pierwszą naturalną grupą społeczn...
Władysław • 2020-01-25 07:50:20
W ostatnich latach na naszym rynku prasowym pojawiło się wiele kolorowych, pięknie wyda...
Władysław • 2020-01-25 07:46:55
Zhańbiony Mężczyzna Autor: Władysław Pitak Młodzi mężczyźni nie spieszą się d...
Władysław • 2020-01-25 07:42:34
Jak mnie znajdą to mnie zabijom przyjadom na swoich rowerkach kradzionych ze złomu i aut...
Janusz korwin darwin • 2020-01-24 12:36:12
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Streszczenie

Akt I

Akcja rozgrywa się w Nowym Jorku w parku zamieszkanym przez bezdomnych. Pośród pudeł i łachów zjawia się policjant. Zwraca się do publiczności wypowiadając się o bezdomnych w sposób ironiczny i pobłażliwy, pełen fałszywej tolerancji. Podkreśla, że wielu ludzi, również on bezskutecznie próbują nawrócić tych ludzi, próbując namówić ich do pracy i lepszego życia. W tym momencie jeden  z bezdomnych Żyd Sasza włącza magnetofon, z którego dochodzi piosenka „Stramgers in night”. Policjant odchodzi.

Pojawia się kolejny bezdomny, Anita, pchająca wózek zawierający cały jej dobytek. Poszukuje Johna, któremu poprzedniej nocy przyniosła kawę i chciała zaprosić go do kotłowni, gdzie sama sypia. Sasza twierdzi, że John zmarł i pochowano go na cmentarzu dla biedaków i nędzarzy. Anita oburza się i nazywa Johna „arystokratą z Bostonu”. Na scenie obok Saszy pojawia się Polak Pchełka. Próbuje rozmawiać z Saszą, ponieważ poprzedniego dnia otrzymał od niego pieniądze na alkohol. Mówi Saszy, że pieniądze mu skradziono w momencie gdy dostał ciężkiego ataku i trafił do szpitala. Sasza nie wierzy Pchełce, ponieważ świadkowie widzieli jak kupował butelki i nocował w kotłowni. Oburzony Pchełka

Polecamy również:

  • Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku – opracowanie

    Janusz Głowacki napisał sztukę jako dramat współczesny w dwóch aktach. Po raz pierwszy została opublikowana w „Dialogu” w 1992 roku. Jest ona bezpośrednim nawiązaniem do słynnej greckiej tragedii Sofoklesa zatytułowanej Antygona. Więcej »

  • Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku – bohaterowie

    Jest centralną postacią sztuki, stanowiącą bezpośrednie nawiązanie do antycznej Antygony Sofoklesa. Kobieta jest zrozpaczona ponieważ umarł jej ukochany John. Wraz z dwoma towarzyszami planuje wykraść jego ciało z miejsca, gdzie przechowywani są wszyscy zmarli bezdomni. Planuje pochować je godnie w parku,... Więcej »

  • Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku – problematyka

    Najważniejszą wartością Antygony w Nowym Jorku jest propozycja innego spojrzenia na człowieka, a mianowicie z perspektywy jego uczuć, dość zagmatwanych, których sam nie rozumie. Historia sumienia jaka zostaje zaprezentowana w przypadku Anity jest schematem, który od wieków pojawia się... Więcej »

  • Antygona w Nowym Jorku, reż. Kazimierz Kutz – streszczenie, porównanie

    Antyczna tragedia autorstwa Sofoklesa została przeniesiona do współczesnego amerykańskiego parku położonego na dolnym Manhattanie. Jest to miejsce stanowiące azyl dla bezdomnych – jak się okaże do czasu  - władze miasta będą próbowały wydalić ich z terenu parku. Więcej »

Komentarze (0)
4 + 4 =