Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Przyspieszenie średnie i przyspieszenie chwilowe

Ostatnio komentowane
19 maja została ścięta !
Pauline • 2019-08-22 06:47:17
Ma to swoje praktyczne konsekwencje w kościelnym procesie o nieważność małżeństwa ...
Arletta Bolesta • 2019-08-21 14:21:44
Tekst zapewne zredagowany przez historyka. Tak naprawdę nic na temat rewolucyjnych osiąg...
furiat • 2019-08-15 11:10:28
Szkoda że nie ma zdań a tak poza tym to fajna strona
Nie kumata862 • 2019-08-06 19:59:23
Sorry, ale to nie jest o tańcu śmierci, tylko o "Rozmowie..." w ogóle.
Andr • 2019-07-30 10:51:02
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Przyspieszenie (a) jest wielkością wektorową, która występuje tylko w tych ruchach, w których wektor prędkości ciała ulega zmianie.

Przyspieszenie średnie definiuje się w ten sposób, że jest to stosunek przyrostu prędkości (v) ciała do czasu (t), w którym ta prędkość ulegała zmianie:

 \vec{a} = \frac{\Delta \vec{v} }{\Delta t}

Jednostką przyspieszenia w układzie SI jest  \frac{m}{s ^{2} } .

Na przykład jeżeli ciało porusza się  z przyspieszeniem równym 10 \frac{m}{s ^{2} } , oznacza to, że w każdej sekundzie ruchu zwiększa swoją prędkość o 10 \frac{m}{s}   .

Przyspieszenie chwilowe to przyspieszenie ciała w bardzo krótkim przedziale czasu. Definiuje się je jako granicę z ilorazu zmiany prędkości ciała do czasu przy Δt dążącym do 0 sekund.

Gdy ciało przyspiesza to przyrost jego prędkości jest dodatni, więc także przyspieszenie jest większe od 0. W tym przypadku zwrot wektora przyspieszenia jest zgodny ze zwrotem kierunku ruchu.
Gdy ciało natomiast zwalnia to zmiana jego prędkości jest ujemna, co powoduje, że również przyspieszenie jest ujemne, co z kolei powoduje, że zwrot wektora przyspieszenia jest przeciwny do zwrotu kierunku ruchu.

Przyspieszenie średnie i chwilowe - przykład.

Sportowy samochód jest w stanie poruszać się ze średnim przyspieszeniem równym 4,6 \frac{m}{s ^{2} } . Po jakim czasie ruszając z miejsca osiągnie on prędkość 100km/h?

Dane:                                                                                     Szukane:

a=4,6  \frac{m}{s ^{2} }  


                                                                                                \Delta t=?

v _{k} =100 \frac{km}{h} =100 \frac{1000m}{3600s}  \approx 27,8

v=0 \frac{m}{s}

Rozwiązanie:

Skoro a= \frac{\Delta v}{\Delta t} to \Delta t= \frac{\Delta v}{a} = \frac{v _{k}-v _{0}  }{a} = \frac{v _{k} }{a}

\Delta t= \frac{27,8 \frac{m  }{s} }{4,6 \frac{m}{s ^{2} } }  \approx 6s

Polecamy również:

  • Definicja ruchu

    Ruch to zmiana położenia ciała względem określonego układu odniesienia, którym może być dowolne inne ciało, układ ciał lub matematyczny twór jakim jest układ współrzędnych. Więcej »

  • Względność ruchu

    Ruch jest pojęciem względnym ponieważ jego opis zależy od wcześniej wybranego układu odniesienia. W różnych układach opis tego samego ruchu może wyglądać inaczej. Więcej »

  • Tor ruchu, droga i przemieszczenie

    Tor ruchu jest zbiorem wszystkich kolejnych punktów w których przebywało ciało będące w ruchu. Przykładem toru ruchu może być ślad pozostawiony przez płozy sań na śniegu lub strumień spalin wyrzucanych przez silniki lecącego samolotu. Więcej »

  • Szybkość średnia i szybkość chwilowa

    Szybkość to jedna z podstawowych wielkości opisujących ruch informująca tempie pokonywania danej drogi. Ponieważ droga jest wielkością skalarną, to szybkość również musi być skalarem. W fizyce wyróżnia się szybkości średnią i chwilową. Więcej »

  • Prędkość średnia i prędkość chwilowa

    Prędkość w przeciwieństwie do szybkości jest wielkością wektorową tzn. obok wartości posiada jeszcze kierunek i zwrot. Więcej »

Komentarze (0)
2 + 5 =
echo $this->Html->script('core.min'); echo $this->Html->script('blockadblock.js'); echo $this->Html->script('fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->css('/js/fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->script('jnice/jquery.jNice', array('async' => 'async')); echo $this->Html->css('/js/jnice/jNice.min');