Prezydium Sejmu – skład
Zgodnie z regulaminem Sejmu, w skład Prezydium Sejmu wchodzi Marszałek wraz z wicemarszałkami. Pracami Prezydium kieruje Marszałek, który także ustala porządek dzienny i terminy posiedzenia Prezydium. Prezydium podejmuje uchwały większością głosów – jeśli dojdzie do równowagi podczas głosowania, głos przeważający należy do Marszałka.
Warto wiedzieć, że w Prezydium Sejmu może brać również udział Szef Kancelarii Sejmu.
Prezydium Sejmu – zadania
Zadania Prezydium Sejmu są regulowane w art. 12 regulaminu Sejmu. Należy do nich m.in.:
- ustalanie prac Sejmu (po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów),
- dokonywanie wykładni regulaminu Sejmu (po wysłuchaniu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich),
- ustalanie tygodni posiedzeń (wyprzedzenie przynajmniej 3-miesięczne),
- zgłaszanie kandydatów na sekretarzy Sejmu,
- opiniowanie inicjatyw ustawodawczych, uchwałodawczych i wniosków organów państwa skierowanych do Sejmu
- organizacja współpracy między komisjami sejmowymi, a także koordynacja ich działań.
Prezydium Sejmu jako instytucja polskiego parlamentu powstała dopiero w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Jego funkcją jest reprezentowanie zróżnicowania politycznego Sejmu, ponieważ w Prezydium są reprezentowani przedstawiciele różnych ugrupowań, zarówno opozycyjnych, jak i tych, które wspierają rząd. W przeszłości Prezydium miało nieco większe znaczenie niż obecnie, ponieważ było organem wymienionym w tzw. Małej Konstytucji z 1992 r.
Aktualnie Prezydium jest wyłącznie instytucją określoną w regulaminie Sejmu – brak wzmianki o Prezydium w Konstytucji miało na celu wzmocnienie pozycji Marszałka, który posiada dość rozległe kompetencje.