Dywersyfikacja to jedna z najważniejszych strategii rozwoju danego przedsiębiorstwa, która polega na rozszerzeniu strefy działania firmy. Zazwyczaj chodzi o rozszerzenie asortymentów produktów, pozyskiwanie nowych dostawców, odbiorców czy wdrażanie nowych metod produkcji. Jej celem jest rozwój przedsiębiorstwa poprzez maksymalne wykorzystanie jego zasobów i możliwości oraz otwarcie się na nowe rynki.
Czynniki decydujące o dwywersyfikacji
Do dywersyfikacji firmy może doprowadzić wiele czynników, np.: brak perspektyw na rozwój i możliwość specjalizacji, nacisk ze strony konkurencji, nadmiar lub niedobór pracowników, problemy finansowe.
Działanie to może doprowadzić do zmniejszenia prawdopodobieństwa straty, ale również i do zmniejszenia prawdopodobieństwa największego zysku.
Podział
Harry Igor Ansloff jako pierwszy dokonał klasyfikacji podziałów dywersyfikacji wyróżniając:
- dywersyfikację koncentryczną (niewielka modyfikacja produktów)
- dywersyfikację horyzontalną (wprowadzenie nowego produktu)
- dywersyfikacje konglomeratową (wprowadzanie nowych produktów dla nowych odbiorców)
- dywersyfikację wertykalną (rozszerzenie działalności przedsiębiorstwa, np. o transport swoich produktów).
L. Wrigley wyróżnił dwa typy dywersyfikacji:
- dywersyfikacja pokrewna (kiedy przedsiębiorstwo rozszerza asortyment swoich produktów i posiada umiejętności oraz możliwości do wytworzenia tych wyrobów)
- dywersyfikacja niedokrewna (kiedy przedsiębiorstwo rozszerza asortyment swoich produktów, ale nie posiada żadnych umiejętności do wytworzenia tych wyrobów).