Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Dywersyfikacja - definicja, typy, czynniki

Ostatnio komentowane
Jezu jaki debil ogar ok dzieki
Farnay23 • 2019-11-17 19:30:39
fajna charakterystyka
to ja • 2019-11-17 17:55:24
uhyhuhp;huiph9uh
bhihiuhiuhiuhuih • 2019-11-17 14:11:21
widzę, że Wasz portal powinien być zakazany, bo redagowany jest przez skrajnych lewakó...
stes • 2019-11-16 15:37:40
Wszystko super tylko brakuje mi tutaj podmiotu towarzyszącego :/
Rose-chan • 2019-11-16 09:01:43
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Dywersyfikacja to jedna  z najważniejszych strategii rozwoju danego przedsiębiorstwa, która polega na rozszerzeniu strefy działania firmy. Zazwyczaj chodzi o rozszerzenie asortymentów produktów, pozyskiwanie nowych dostawców, odbiorców czy wdrażanie nowych metod produkcji. Jej celem jest rozwój przedsiębiorstwa poprzez maksymalne wykorzystanie jego zasobów i możliwości oraz otwarcie się na nowe rynki.

Czynniki decydujące o dwywersyfikacji

Do dywersyfikacji firmy może doprowadzić wiele czynników, np.: brak perspektyw na rozwój i możliwość specjalizacji, nacisk ze strony konkurencji, nadmiar lub niedobór pracowników, problemy finansowe.

Działanie to może doprowadzić do zmniejszenia prawdopodobieństwa straty, ale również i do zmniejszenia prawdopodobieństwa największego zysku.

Podział

Harry Igor Ansloff jako pierwszy dokonał klasyfikacji podziałów dywersyfikacji wyróżniając:

- dywersyfikację koncentryczną (niewielka modyfikacja produktów)

- dywersyfikację horyzontalną (wprowadzenie nowego produktu)

- dywersyfikacje konglomeratową (wprowadzanie nowych produktów dla nowych odbiorców)

- dywersyfikację wertykalną (rozszerzenie działalności przedsiębiorstwa, np. o transport swoich produktów).

L. Wrigley wyróżnił dwa typy dywersyfikacji:

-  dywersyfikacja pokrewna (kiedy przedsiębiorstwo rozszerza asortyment swoich produktów i posiada umiejętności oraz możliwości do wytworzenia tych wyrobów)

- dywersyfikacja niedokrewna (kiedy przedsiębiorstwo rozszerza asortyment swoich produktów, ale nie posiada żadnych umiejętności do wytworzenia tych wyrobów).

Polecamy również:

  • Dystrybucja - definicja

    Dystrybucja to czynności związane z fizycznym przepływem towarów. Ich celem jest przekazanie towarów od producenta do punktów sprzedaży hurtowej i detalicznej tak, aby mogły trafić do konsumentów. Dystrybucja musi odbywać się w określonym miejscu i czasie, zgodnie z oczekiwaniami i w... Więcej »

  • Popyt, podaż, prawo popytu i podaży

    Popyt to ilość towarów, jaką nabywcy są w stanie kupić po określonej cenie w danym miejscu i czasie. Na popyt wpływają dochody nabywców, ceny zamienników, kształtowanie się cen w przyszłości, sytuacja gospodarcza, preferencje konsumentów. Zgodnie z prawem popytu, przy takich samych... Więcej »

  • Grupa G8 – najbardziej uprzemysłowione państwa świata

    Grupa G8 to grupa siedmiu najbogatszych i najbardziej uprzemysłowionych państw świata i Rosji, które wywierają decydujący wpływ na światową politykę. Co roku spotykają się na szczytach polityczno-ekonomicznych, na których wyznaczają globalne kierunki rozwoju. Dysponują one 65-70% bogactw światowych.... Więcej »

  • Sposoby walki z bezrobociem w III RP

    Bezrobociem nazywamy sytuację, w której podaż siły roboczej jest większa od popytu na nią. Siłą roboczą nazywamy łącznie bezrobotnych i osoby zatrudnione obecne na rynku pracy. Więcej »

  • Podstawowe systemy ekonomiczne na przestrzeni wieków

    W historii świata, człowiek zbudował wiele systemów ekonomicznych, które stały się podstawami ustrojów gospodarczych państw już od starożytności. Więcej »

Komentarze (0)
1 + 1 =