Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Pierre Corneille Cyd - opracowanie (geneza, bohaterowie, interpretacja, czas i miejsce akcji, motywy) - strona 3

Ostatnio komentowane
ciul
ciul • 2020-01-29 12:16:47
Całkiem przydatne! ...
Anna Maria-Wesołowska • 2020-01-25 16:25:01
Rodzina (na szczęście) nie jest przystankiem lecz pierwszą naturalną grupą społeczn...
Władysław • 2020-01-25 07:50:20
W ostatnich latach na naszym rynku prasowym pojawiło się wiele kolorowych, pięknie wyda...
Władysław • 2020-01-25 07:46:55
Władek nie pij więcej...
ja pierdziut • 2020-01-28 21:10:36
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

zmieniającego się społeczeństwa. Corneille nazwał swoje dzieło tragedią, ale w świetle dotychczas uznawanych standardów być nią nie mogło, ponieważ kończy się dobrze; za komedię z kolei uchodzić nie potrafiło z powodu ważkości podejmowanych w nim zagadnień.

Tematem „Cyda” nie były jednak dzieje żadnego kraju ani zbrojnej wyprawy, ale rozdźwięk pomiędzy społecznymi powinnościami a pragnieniami jednostki, który wyraził się w uwikłaniu Roderyka i Chimeny w niezależny od ich woli konflikt. Oboje poszukują szczęścia we wspólnym życiu, na jego drodze staje jednak spór ojców, który nieuchronnie pada cieniem na relacje dzieci i zmusza je do podjęcia działań, do których ich serca wcale nie czują pociągu. Zamykając „Cyda” szczęśliwym połączeniem dwojga zakochanych Corneille zdaje się mówić, że pierwszą powinnością człowieka jest dbanie o szczęście ukochanych, najbliższych osób, zaś honor i ojczyzna – wartości niewątpliwie ogromnej wagi – powinny mimo wszystko zajmować w osobistej hierarchii jednostek dalsze miejsca.

Motywy

Podstawowym motywem „Cyda” jest refleksja nad powinnościami jednostki i sposobem ich uhierarchizowania. Pomimo zawiązania akcji w momencie generującym dramatyczny

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 1 =