Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Rzut pionowy w górę

Ostatnio komentowane
na czeke
Kosu • 2019-01-20 16:37:23
fajne
tuta • 2019-01-20 13:42:27
fajne
f0x • 2019-01-17 11:14:23
Tekst należy poprawić ze względu na to, że funkcje sądowe Izby Lordów zostały już ...
Bartek • 2019-01-16 19:11:55
chcesz w pape
SSASS • 2019-01-15 22:12:16
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Rzut pionowy w górę jest przykładem ruchu prostoliniowego, jednostajnie opóźnionego. Przyspieszenie, a ściślej mówiąc opóźnienie ciała w tym ruchu jest równe przyspieszeniu ziemskiemu (g).

Droga (s) jaką ciało przebędzie ruchem jednostajnie opóźnionym, jest równa maksymalnej wysokości na jaką się ono wzniesie (h), stąd:

s=v _{0} \cdot t- \frac{a \cdot t ^{2} }{2}   \Rightarrow h=v _{0} \cdot t- \frac{g \cdot t ^{2} }{2}
 
Gdy ciało znajdzie się na maksymalnej wysokości jego prędkość (vk) będzie równa zero, więc:

v _{k}=v _{0}- \cdot t  \Rightarrow  0=v _{0}-g \cdot t


Rzut pionowy w górę - przykład.

Sportowiec wyrzucił pionowo do góry piłkę nadając jej prędkość o wartości 20m/s. Jak długo będzie się ona wznosić? Jaką maksymalną wysokość osiągnie?

Dane:                                    Szukane:
v0 = 20m/s                                t = ?
g = 10m/s2                                h = ?

Rozwiązanie:
Ponieważ na maksymalnej wysokości prędkość ciała jest równa 0, więc wzór na prędkość można zapisać w postaci:


0=v _{0}-g \cdot t \Rightarrow g \cdot t=v _{0}   , więc:

t=  \frac{v _{0} }{g}= \frac{20 \frac{m}{s} }{10 \frac{m}{s ^{2} } }  =2s
 
Znając czas wznoszenia można obliczyć wysokość korzystając ze wzoru:

h=v _{0} \cdot t - \frac{g \cdot t ^{2} }{2}=20 \frac{m}{s} \cdot 2s- \frac{10 \frac{m}{s ^{2} } \cdot (2s) ^{2}  }{2}  = 40m-20m=20m

Polecamy również:

  • Ruch jednostajnie przyspieszony

    Ruch jednostajnie przyspieszony to ruch, w którym ciało w jednakowych odstępach czasu zwiększa swoją prędkość o jednakowe wartości, a więc wartość przyspieszenia ciała jest stała i większa od 0. Więcej »

Komentarze (0)
2 + 2 =