Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Komunikacja werbalna - definicja, fazy rozmowy

Środkiem, kanałem komunikacji werbalnej jest język mówiony. Jest to podstawowy sposób porozumiewania się między ludźmi. Aby zajść mogła komunikacja werbalna muszą wystąpić dwa podstawowe elementy: mówiący i słuchający. Uczestnicy rozmowy posługują się kodem (językiem), który musi być zrozumiały dla obu stron. 

W komunikacji werbalnej występują elementy takie jak akcent i modulacja głosem (wpływa na reakcję partnera rozmowy); stopień płynności mowy; treść wypowiedzi; czas wypowiadanego słowa.

Mowa jako kanał komunikacji jest nadrzędna wobec innych form komunikacji np. pisma. Aby móc uczestniczyć w komunikacji werbalnej wymagane jest posiadanie odpowiednich kompetencji językowych (zdolność posługiwania się językiem) oraz kompetencji komunikacyjnych (umiejętność posługiwania się językiem odpowiednio do okoliczności).

Słowa, które wykorzystuje się w komunikowaniu werbalnym pozwalają na bogate i plastyczne wyrażanie myśli i uczuć. Wyróżniamy kilka rodzajów wypowiedzi werbalnej:

- mowa egocentryczna – skierowana sama na siebie

- polecenia, rozkazy i instrukcje – ich celem jest wywarcie wpływu na innych

- pytania – skierowane na uzyskanie wiadomości werbalnej

- informacja – udziela

Zobacz również

  • Komunikacja niewerbalna - funkcje, rodzaje

    Dla usprawnienia przebiegu procesu komunikacji wskazane jest wykorzystanie nie tylko komunikatów językowych. Formy pozajęzykowe są równie ważne i skuteczne. Komunikacja może wykorzystywać również kanały takie jak wzrokowy, manualny, a nawet migowy (realizowany w przypadku osób niesłyszących).

    Więcej

Losowe zadania

Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 4 =
Ostatnio komentowane
No
Ktoś coś • 2020-04-04 18:36:20
xD
Wojciech Stożek • 2020-04-04 14:05:03
KKKK
MISTRZ • 2020-04-03 14:45:57
d
d • 2020-04-03 13:15:01
n
bn • 2020-04-03 12:55:19