Komunikacja niewerbalna - funkcje, rodzaje

Dla usprawnienia przebiegu procesu komunikacji wskazane jest wykorzystanie nie tylko komunikatów językowych. Formy pozajęzykowe są równie ważne i skuteczne. Komunikacja może wykorzystywać również kanały takie jak wzrokowy, manualny, a nawet migowy (realizowany w przypadku osób niesłyszących).

Komunikaty niewerbalne przekazują rozmówcom informacje o swoich uczuciach, stanach emocjonalnych, intencjach, oczekiwaniach wobec siebie nawzajem. Mogą to również być informację o statusie społecznym rozmówców, ich wykształceniu czy samoocenie. Komunikaty te zazwyczaj są nadawane i odbierane na poziomie podświadomości. Mogą być również przekazywane świadomie, np. gesty (mimika).

Funkcje komunikacji niewerbalnej 

- przekazywanie postaw, światopoglądów, emocji

- wspomaganie, wzmacnianie komunikacji językowej

- zastępowanie mowy, gdy kontakt werbalny jest utrudniony lub niemożliwy

Rodzaje komunikatów niewerbalnych

- Mimika oczu – ruch oczu, sposób patrzenia, częstotliwość mrugania, kierunek patrzenia często wskazują na stan emocjonalny rozmówcy, jego nastawienie i odczucia jakich doświadcza
- Mimika twarzy (wyraz twarzy) – przedstawia stany emocjonalne i postawy rozmówcy
- Postawa ciała – pozycja,

Polecamy również:

  • Komunikacja werbalna - definicja, fazy rozmowy

    Środkiem, kanałem komunikacji werbalnej jest język mówiony. Jest to podstawowy sposób porozumiewania się między ludźmi. Aby zajść mogła komunikacja werbalna muszą wystąpić dla podstawowe elementy: mówiący i słuchający. Uczestnicy rozmowy posługują się kodem (językiem), który musi być... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 1 + 2 =
Ostatnio komentowane
ez
gt • 2021-03-07 09:21:21
G :D Ó :D W :D N :D O :D
opluj • 2021-03-06 11:44:48
dzięki
ola • 2021-03-05 18:00:14
daDADFDF JGgjG JHJH G JGGJ JHJH JHGHJJHJ J JH JH
FDVFSDFDG • 2021-03-05 14:56:42