Czas i miejsce akcji
Akcja komiksu Janusza Christy rozgrywa się w epoce średniowiecza, a konkretnie za czasów Słowian. Autor celowo osadził przygody Kajko i Kokosza w realiach średniowiecznych, by uniknąć problemów z cenzurą PRL-u.
Miejscem, gdzie rozgrywa się większość wydarzeń jest gród – Mirmiłowo, zarządzany przez kasztelana Mirmiła i okoliczny las. Osada położona jest w województwie świętokrzyskim.
Do fabuły zostaje także włączona Łysa Góra w Górach Świętokrzyskich, gdzie Mirmił wraz z Kajko i Kokoszem udają się na nauki do Wyższej Szkoły Latania.
Geneza
Seria komiksów o Kajko i Kokoszu stała się najpopularniejszym dziełem Janusza Christy. Swoją karierę jako rysownik rozpoczął w 1956 roku. Przez kolejne lata, publikował swoje historie na łamach różnych magazynów, tworząc kolejne, komiksowe postacie – Kajtka-Majtka, Koko i profesora Kosmosika, aż w końcu stworzył postacie dwóch dzielnych przyjaciół Kajko i Kokosza, których losy postanowił przenieść daleko w przeszłość. Średniowieczni wojowie zadebiutowali w 1972 roku.
Szkoła latania to czwarta z kolei opowieść o przygodach Kajko i Kokosza (po Złotym pucharze, Szrankach i konkurach oraz Wojach Mirmiła), jednak to właśnie ta część jako pierwsza została przedrukowana na łamach „Świata młodych”. Korzystając z możliwości wprowadzenia kilku zmian, Janusz Christa zmienił status Mirmiła z „księcia grodu” na „kasztelana”, a „Rycerzy Czarnego Trójkąta” zastąpili „Zbójcerze”. Niezbyt urodziwa czarownica Zielacha przybrała postać pięknej kobiety o blond włosach imieniem Jaga.
Przesunięcie akcji perypetii dwóch wojów głęboko w okres średniowieczny powoduje, że coraz mniej tam chrześcijańskich akcentów, symboli i obrzędów, a bohaterowie częściej wymieniają imiona bóstw słowiańskich.
Motywy
Bliżej nieokreślony czas historyczny
Podobnie jak w wielu bajkach i baśniach ludowych, gdzie akcja rozgrywa się poza czasem i przestrzenią – „za siedmioma górami i rzekami”, tak samo u Janusza Christy, Kajko i Kokosz żyją w, średniowiecznym co prawda, ale bliżej nieokreślonym czasie, nie znamy okoliczności historycznych, które towarzyszą ich przygodom. Autor komiksu konsekwentnie dąży do wykreowania zdarzeń fabuły na nierzeczywiste.
Dwóch towarzyszy, będących swoimi przeciwieństwami
W komiksie występuje znany motyw dwóch bohaterów, blisko związanych ze sobą, a jednocześnie bardzo różniących się wyglądem i charakterem. Co najważniejsze, pomimo tych różnić świetnie się ze sobą dogadują i tworzą zgrany duet przeciw wszelkim przeciwnościom. Postacie Kajko i Kokosza wzajemnie się uzupełniają. Tworząc dwóch bohaterów Christa prawdopodobnie korzystał z toposu dzielnego rycerza, jednak przekształcił go w sposób humorystyczny. W historii występuje zatem gruby i potężny, mniej rozgarnięty Kokosz oraz chudy, niski, ale sprytny i mądry Kajko. Dzięki takiemu zestawieniu Janusz Christa osiągnął ciekawy typ relacji między przyjaciółmi, opartej na oddaniu, poświęceniu i życzliwości. Zdarza się, że bohaterowie ci kłócą się miedzy sobą, jednak są to sytuacje komiczne, wywołujące odczucia pozytywne.
Banda złych zbójów
Grupa Zbójcerzy jest przyczyną nieszczęść we wszystkich albumach o Kajko i Kokoszu. Tak jak w bajkach, przewodzi im mściwy i zachłanny wódz – Hegemon, marzący o przejęciu władzy w Mirmiłowie.
Magia
Obecność motywów magicznych jest charakterystyczne dla bajki, a w komiksie o Kajko i Kokoszu maga spotykana jest na każdym kroku. Magia pojawia się w najdrobniejszych przedmiotach codziennego użytku jak fujarka, zupa czy łyżka. Bohaterowie komiksu głęboko wierzą, że moc magii działa wokół nich. W niektórych momentach nawet bez uzasadnienia – wiele momentów w fabule komiksów Christy wywołuje rozbawienie poprzez łatwowierność i naiwność bohaterów. Osobą, która w komiksie zna się na czarach i jest donatorem magicznych przedmiotów jest czarownica Jaga (żona Łamignata). Dzięki swoim umiejętnościom wybawia swoich przyjaciół z opresji, a oni często zwracają się do niej o pomoc.