Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Stanisław Przybyszewski Confiteor - interpretacja, opracowanie

Ostatnio komentowane
kox
marek • 2019-12-07 11:29:34
2222
22 • 2019-12-07 07:47:26
pozdrawiam ciepło z wigilii
kluska a • 2019-12-06 14:12:20
kjj
n • 2019-12-06 12:44:28
Dzk
Serek • 2019-12-05 21:29:59
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

„Confiteor” to esej autorstwa Stanisława Przybyszewskiego, opublikowany w styczniu 1899 roku na łamach krakowskiego „Życia”. Zawiera on program polskiego modernizmu. „Confiteor” stał się manifestem polskich artystów, wyznaczał nowe kierunki rozwoju sztuki.

Słowo „confiteor” oznacza „wyznaję” – taki tytuł zapowiada przedstawienie osobistego stanowiska w przedstawianej kwestii. Przybyszewski przeciwstawia się tu sztuce zaangażowanej, czyli przede wszystkim romantycznej i pozytywistycznej. Neguje stanowisko takich autorytetów jak: Platon, Tołstoj czy – współczesny mu – Schopenhauer. Ich poglądy nazywa dosadnie „starczymi niedorzecznościami”.

Omawiając nowy rodzaj sztuki, przedstawił poniższe postulaty.

Sztuka jest celem samym w sobie, jest przejawem Absolutu, dlatego musi być wolna od wszelkich narzucanych jej zadań:

(…) Artysta odtwarza (…) życie duszy we wszystkich przejawach; nic go nie obchodzą ani prawa społeczne, ani etyczne (...) Sztuka tendencyjna, sztuka pouczająca, sztuka-rozrywka, sztuka-patriotyzm, sztuka mająca jakiś cel moralny lub społeczny przestaje być sztuką, a staje się biblią pauperum dla ludzi, którzy nie umieją myśleć (…) Sztuka demokratyczna, sztuka dla ludu

Polecamy również:

  • Confiteor - treść

    Przystępując do rozwinięcia naszych pojęć o sztuce, uważamy za nie potrzebne sięgać do zdań estetyków, uważamy za zbyteczne zbijać różnorodne sądy i wyroki estetyczne, nie myślimy również, że wypowiadamy coś zupełnie nowego, ale stojąc na czele pisma, któremu się charakter nadaje, trzeba... Więcej »

Komentarze (0)
1 + 3 =