Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Alicja w krainie czarów – opracowanie (geneza, czas i miejsce akcji, problematyka)

Ostatnio komentowane
KPK to podstawa prawna jednak nieograniczona do danego kraju dr Arletta Bolesta adwokat ...
Arletta Bolesta • 2019-04-21 08:49:52
karol jest najlepszy
KAROL • 2019-04-15 11:54:08
Ciekawe
Roster • 2019-04-14 13:56:04
Chyba autorowi kontrkultura pomyliła się z kulturą alternatywną. Polecam się doinform...
K2376 • 2019-04-13 13:14:03
szkoda, że nie ma nic na temat ''Tędy i owędy''. :(
młoda_polonistka • 2019-04-13 13:09:56
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Geneza

Wielebny Charles Lutwidge Dodgson w inteligenckich kołach XIX-wiecznej Anglii znany był głównie z licznych prac naukowych w dziedzinie matematyki, logiki i kryptografii, jak również z sympatii do małych dziewczynek, dla których urządzał wystawne kinderbale i pierwsze z artystycznych sesji zdjęciowych, jakie znane są historii fotografii. Owa sympatia doprowadziła w latach 60-tych do zaprzyjaźnienia się z domem państwa Liddell i rejsu po Tamizie, jaki pastor odbył w towarzystwie ich córeczek (Lorine, Alice i Edith) oraz wielebnego Robinsona Duckwortha 4 lipca 1862 roku. W trakcie wycieczki Dogson opowiedział małym podopiecznym bajkę o dziewczynce trafiającej do zaczarowanego świata, która tak spodobała się dziesięcioletniej Alice, iż poprosiła o jej spisanie.

Pierwsza wersja powieści powstała prawdopodobnie niedługo potem, krążyła bowiem wśród znajomych autora już wiosną 1863 roku, znajdując coraz szersze grono zwolenników, później została jednak poprawiona i znacząco rozbudowana, dopiero w takim kształcie trafiając do wydawcy. Pierwsza edycja, ilustrowana przez Johna Tenniela, pojawiła się na brytyjskim rynku wydawniczym 4 lipca 1865 roku, podpisana pseudonimem Lewis Carroll

Polecamy również:

  • Alicja w krainie czarów – bohaterowie

    Współcześni bez trudu odnaleźli w książce odwołania do rzeczywistych postaci i zdarzeń, zwracano więc uwagę na dwuwymiarowość dzieła jako fantazyjnej bajki dla dzieci, ale również doskonałego materiału analizy dla ludzi dorosłych, świadomych jej metaforycznego wymiaru i odniesień. Więcej »

Komentarze (0)
4 + 3 =