Zasady prawa administracyjnego, a więc reguły o charakterze ogólnym, mające podstawowe znaczenie dla całości prawa administracyjnego. Głównymi zasadami istniejącymi w prawie administracyjnym są:
1. zasada praworządności – polega na tym, że organy administracji są zobowiązane działać na podstawie i w granicach obowiązujących przepisów prawa;
2. zasada demokratyzmu – polega ona na przestrzeganiu podstawowych wartości które gwarantuje w konstytucja np. wolność. Istnieje kilka zasad wywodzących się z zasady demokratyzm, które obowiązują w prawie administracyjnym, są to:
• zasada legalizmu
• zasada równości wobec prawa
• zasada lex retro non agit (prawo nie działa wstecz )
• zasada ochrony praw słusznie nabytych
• zasada prawa do sądu
• zasada subsydiarności (pomocniczości)
• zasada proporcjonalności;
3. zasada udziału obywateli w administrowaniu – oznacza możliwość udziału społeczeństwa w sprawowaniu władzy administracyjnej, np. praca w komisjach rady gminy, oraz daje prawo wyrażania swojej woli, m.in. w referendum;
4. zasada współżycia społecznego – obejmuje różne dziedziny stosunków prawnych, na ich treść składają się elementy etyczne, socjologiczne oraz oceny moralne i społeczne. Głównym zadanie tej zasady jest ułatwienie i usprawnienie realizacji zadań administracji;
5. zasada jawności działań w administracji – dotyczy jawności działań administracji w toku załatwiania danej sprawy. Każdy obywatel ma bowiem prawo zapoznać się ze szczegółami sprawy, która jego dotyczy, zaś organ administracyjny ma obowiązek zapewnienia obywatelowi udziału we wszystkich czynnościach na wszystkich etapach postępowania;
6. zasada kompetencyjności – polega na tym, że organy administracji publicznej powinny posiadać jasno określone uprawnienia, przyznane im w takim zakresie, aby mogły je realizować. Bowiem nieposiadanie jasno sprecyzowanych kompetencji, może doprowadzić do sporów kompetencyjnych.