Porównują ludzi do swych wrogów – dzikich Jahusów, ogarniętych manią jedzenia i walki o pierwszeństwo w stadzie.
Guliwer przyznaje swym opiekunom rację. Mądrość, moralność i przyjazne usposobienie dziwnego plemienia utwierdza bohatera w przekonaniu, by nigdy nie wracać do ludzkiego „stada”. Niestety, starszyzna plemienia decyduje się na wygnanie Guliwera z wyspy. W ciągu dwóch miesięcy bohater buduje wielkie czółno i opuszcza dziką krainę. Podczas żeglugi trafia przypadkiem na tropikalną wyspę, gdzie zostaje trafiony strzałą tubylców. Udaje mu się uciec. I tym razem ratunek przychodzi z rąk załogi angielskiego statku. Kapitan umożliwia Guliwerowi spokojny powrót do domu, jednak bohater nie czuje się szczęśliwy. Brzydzi go wygląd i zachowanie ludzi.
Wstręt do własnego „plemienia” upływa po kilku miesiącach. Guliwer postanawia wydać wspomnienia ze swoich licznych podróży. On sam postanawia spędzić resztę życia w swojej posiadłości i zająć się studiowaniem filozofii.
Plan wydarzeń
1. Chłopięce marzenia
2. Pierwszy rejs
3. Kraina liliputów
4. Wojna
5. Powrót do „realnego” świata
6. Dowody na dziwne odkrycie
7. Nuda i tęsknota za przygodami
8. Kolejna wyprawa
9. Kraj olbrzymów
10. Zabawka w świecie wielkich ludzi
11. Ocalenie życia Guliwerowi przez orła
12. Powrót do Londynu