Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Michał Anioł Pieta - opis, interpretacja piety - strona 3

Ostatnio komentowane
Dzk
Serek • 2019-12-05 21:29:59
jd
jd • 2019-12-05 16:50:39
Komentarz nie został zapisany. Nie podano treści komentarza lub nazwy komentującego.Kom...
Komentarz nie został zapisany. Nie podano treści komentarza lub nazwy komentującego.Komentarz nie został zapisany. Nie podano tr • 2019-12-04 17:25:17
JD
Adam Psikutas • 2019-12-04 12:04:11
w tekście są poważne błędy merytoryczne
Damian • 2019-12-04 10:25:25
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

których można by się spodziewać w tej sytuacji.

Michał Anioł był mistrzem w ukazywaniu nagiego ciała. Tu jego kunszt również widoczny jest w każdym szczególe. Dłonie Chrystusa opadają bezwładnie, widać na nich ślady po gwoździach, a także przebijające się przez skórę naczynia krwionośne. Rany po ukrzyżowaniu zostały zaznaczone bardzo dyskretnie, jakby artysta nie chciał naruszać doskonałości ciała; gwoździe nie przeszły nawet na wylot stóp Chrystusa.

Giorgio Vasari nie krył zachwytu dla talentu artysty:

(...) Żaden zmarły nie może być bardziej prawdziwy niż ta postać. A jednak mimo to, wszystkie jego członki są niezwykle piękne. Nieskończenie łagodny jest wraz tej twarzy. Żyły pokazane zostały sposób tak kunsztowny, że nie można wyjść z podziwu, iż ręka mistrza mogła dokonać czegoś tak bosko pięknego (...).

Podpis artysty na szarfie powstał pod wpływem impulsu i urażonej dumy. Podobno autor usłyszał, że dzieło przypisywane jest Christoforo Solari, dlatego wyrył na nim własne nazwisko. Potem miał tego pożałować i dlatego nie podpisywał więcej żadnych swoich prac.

Polecamy również:

  • Michał Anioł Stworzenie Adama - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Stworzenie Adama” to renesansowy fresk Michała Anioła, stanowiący fragment większego dzieła zdobiącego Kaplicę Sykstyńską w Pałacu Watykańskim. Freski powstały na początku XVI w. na zlecenie papieża Juliusza II. „Stworzenie Adama” to malowidło przedstawiające początkową partię Księgi... Więcej »

  • Michał Anioł Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza fresku

    Michał Anioł, który był przede wszystkim rzeźbiarzem, przyjął zlecenie na „Sąd Ostateczny” od papieża Klemensa VII bez entuzjazmu, wręcz niechętnie, kontrakt zaś podpisał przekornie: „rzeźbiarz Michał Anioł”. Papież powierzył mu pokrycie ściany ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej ogromnym... Więcej »

  • Michał Anioł Dawid - opis, interpretacja rzeźby

    Michał Anioł pracował nad „Dawidem” przez kilka lat (1501-1504). Dzieło mierzy 4,34 m wysokości i jest jedną z najdoskonalszych prac tego artysty, a także tej epoki. Gotowy posąg został umieszczony na placu Signiorii, przy wejściu do Pałacu Starego. Więcej »

  • Michał Anioł Wygnanie z raju - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Wygnanie z raju” to jeden z fresków namalowanych przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej na początku XVI w. Malowidło zostało skomponowane przez artystę na zasadzie symetrii i kontrastu. Układ fresku jest wyraźnie dwudzielny: widać tu dwie biblijne sceny rozdzielone sylwetką drzewa,... Więcej »

  • Michał Anioł, Stworzenie Ewy – opis obrazu, interpretacja

    Michał Anioł przedstawił moment stworzenia Ewy za pomocą fresku, który umieszczony został w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Jego powstanie datuje się na pierwszą połowę XVI wieku – artysta stworzył malowidło na zlecenie panującego wówczas papieża - Juliusza II. Więcej »

Komentarze (4)
2 + 2 =
Komentarze
Katarzyna • 2018-10-08 15:10:18
Hmm czy na pewno Maryja? Jak na wątek interpretacja- jak szanowny autor nie pokusił się nic a nic na zgłębienie tematu, dotyczącego tego arcydzieła.
caro • 2018-03-23 17:09:57
Jednak autor tego tekstu, miał trochę wstydu nie podpisując się.
zss • 2016-10-16 13:43:04
dla mnie bomba na j.polski
Ja • 2015-12-17 15:52:46
dla mnie ok