Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Zderzenia niesprężyste - strona 2

Ostatnio komentowane
Mit o Narcyzie można interpretować na wielu różnych poziomach. W najprostszym sensie s...
nikola • 2019-07-20 09:17:22
Bardzo fajne, proste wyprowadzenie wzoru.
Eto Demerzel • 2019-07-15 07:25:47
jest git
jakubas kok • 2019-07-08 10:19:33
przydałyby się jeszcze daty
j • 2019-06-27 15:49:28
wolę określenie niewierzący w boga i objawienia, lub racjonalnie myślący. jest taka p...
bergo • 2019-06-22 15:18:51
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

eniu:

 \vec{p _{0} } = \vec{p _{k} }
 
Ponieważ przed zderzeniem platforma się nie porusza, to pęd początkowy jest równy pędowi chłopca:

p _{0} =m _{1}v _{1}
 
Pęd końcowy to:

p _{k} =(m _{1}+m _{2}  )v _{3}
 
Porównując ze sobą dwa ostatnie równania otrzymamy:

(m _{1} +m _{2})v _{3} =m _{1} v _{1}
 
Po podzieleniu przez sumę mas chłopca i platformy otrzymamy ostateczny wzór:

v _{3} = \frac{m _{1}v _{1}  }{m _{1}+m _{2}  } = \frac{50kg3 \frac{m}{s} }{50kg+100kg} =1 \frac{m}{s}
 
Takiego wyniku należało się spodziewać, gdyż masa platformy wraz z chłopcem jest 3 razy większa od masy samego chłopca, więc początkowa prędkość chłopca musi być 3 razy większa od prędkości układu mas chłopiec-platforma.

W tym przypadku początkowy pęd będzie różnicą pędów chłopca i platformy:

p _{0} =m _{1} v _{1}-m _{2} v _{2}
 
Znak minus oznacza, że platforma porusza się w przeciwną stronę niż chłopiec.
Pęd końcowy wyraża się identycznym wzorem jak w punkcie a), więc zasada zachowania pędu dla tego przypadku ma postać:

m _{1} v _{1} -m _{2} v _{2} =(m _{1} +m _{2} )v _{3}
 
Po prostych przekształceniach otrzymamy:

v _{3}= \frac{m _{1}v _{1}-m _{2} v _{2}   }{m _{1}+m _{2}  }  = \frac{50kg3 \frac{m}{s}
-100kg1 \frac{m}{s}  }{50kg+100kg}

Polecamy również:

  • Zderzenia sprężyste

    W przypadku zderzeń idealnie sprężystych nie występują żadne straty energii np. na: odkształcenie ciała, wydzielanie się ciepła czy wytworzenie fali mechanicznej (dźwięku). Więcej »

Komentarze (0)
2 + 5 =
echo $this->Html->script('core.min'); echo $this->Html->script('blockadblock.js'); echo $this->Html->script('fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->css('/js/fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->script('jnice/jquery.jNice', array('async' => 'async')); echo $this->Html->css('/js/jnice/jNice.min');