Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Prezydium Sejmu - definicja, zadania, skład - WOS

Ostatnio komentowane
NJE WJEM IAK TO ÓIĄĆ
kapi gsóp • 2016-12-09 07:09:04
Przydało się ^^
Psotkaa • 2016-12-08 13:59:22
kappa xdddddddd
kk • 2016-12-07 19:00:41
Do d**y
Hn 88H • 2016-12-06 20:48:20
Polecam
Ola6a • 2016-12-05 19:19:19
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Prezydium Sejmu - definicja, zadania, skład - WOS

Prezydium Sejmu – skład

Zgodnie z regulaminem Sejmu, w skład Prezydium Sejmu wchodzi Marszałek wraz z wicemarszałkami. Pracami Prezydium kieruje Marszałek, który także ustala porządek dzienny i terminy posiedzenia Prezydium. Prezydium podejmuje uchwały większością głosów – jeśli dojdzie do równowagi podczas głosowania, głos przeważający należy do Marszałka.

Warto wiedzieć, że w Prezydium Sejmu może brać również udział Szef Kancelarii Sejmu.

Prezydium Sejmu – zadania

Zadania Prezydium Sejmu są regulowane w art. 12 regulaminu Sejmu. Należy do nich m.in.:
- ustalanie prac Sejmu (po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów),
- dokonywanie wykładni regulaminu Sejmu (po wysłuchaniu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich),
- ustalanie tygodni posiedzeń (wyprzedzenie przynajmniej 3-miesięczne),
- zgłaszanie kandydatów na sekretarzy Sejmu,
- opiniowanie inicjatyw ustawodawczych, uchwałodawczych i wniosków organów państwa skierowanych do Sejmu
- organizacja współpracy między komisjami sejmowymi, a także koordynacja ich działań.

Prezydium Sejmu jako instytucja polskiego parlamentu powstała dopiero w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Jego funkcją jest reprezentowanie zróżnicowania politycznego Sejmu, ponieważ w Prezydium są reprezentowani przedstawiciele różnych ugrupowań, zarówno opozycyjnych, jak i tych, które wspierają rząd. W przeszłości Prezydium miało nieco większe znaczenie niż obecnie, ponieważ było organem wymienionym w tzw. Małej Konstytucji z 1992 r.

Aktualnie Prezydium jest wyłącznie instytucją określoną w regulaminie Sejmu – brak wzmianki o Prezydium w Konstytucji miało na celu wzmocnienie pozycji Marszałka, który posiada dość rozległe kompetencje.

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 4 =