Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) - organizacja, cele, członkowie

Ostatnio komentowane
bardzo lubie to moja rodzina
kalioficjalny • 2018-01-18 13:08:57
Chłopiec trzyma bagnet? Wolność trzyma bagnet?
Kuba • 2018-01-18 09:57:13
ten tekst jest bardzo osobisty
stalker • 2018-01-16 19:50:27
www.wp.pl
as • 2018-01-15 17:25:25
Ty fajny
Fajnioszek • 2018-01-14 21:10:46
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) - organizacja, cele, członkowie

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) powstała w 1961 r. z przekształcenia Organizacji Europejskiej Współpracy Gospodarczej (na mocy Konwencji o Organizacji Współpracy i Rozwoju, która została podpisana w grudniu 1960 r.). Jej siedziba mieści się w Paryżu, a językami oficjalnymi jest angielski i francuski.

OECD została założona przez 20 państw, natomiast obecnie (2013 r.) zrzesza 34 krajów (oprócz krajów europejskich są to także: Australia, Nowa Zelandia, Japonia, Meksyk, Korea Południowa, Chile, Izrael, Turcja oraz Stany Zjednoczone. Do członkostwa w organizacji aspirują m.in. Rosja oraz Litwa.

Polska jest członkiem OECD od 1996 r.

OECD - cele

Najważniejszym celem działania OECD jest dążenie do rozwoju gospodarczego i ciągłego wzrostu jakości życia mieszkańców krajów członkowskich. Działalność OECD polega głównie na wypracowywaniu dokumentów prawnych (np. dotyczących liberalizacji przepisów), zasad współpracy gospodarczej, pomocy ekonomicznej dla biedniejszych państw.

OECD – organizacja

1. Głównym organem Organizacji jest Rada, która składa się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich. Warto podkreślić, że każda decyzja jest podejmowana jednomyślnie lub też deliberuje się aż do uzyskania konsensusu. Rada wyznacza kierunki rozwoju Organizacji, a także tworzy jej budżet. Jednokrotnie w ciągu roku Rada zbiera się na szczeblu ministerialnym (finansów lub spraw zagranicznych.

2. Komitety wykonawcze – ich celem jest wdrażanie ustaleń Rady – składają się ze specjalistów w określonej dziedzinie/sferze działania OECD.

3. Sekretariat na czele z Sekretarzem Generalnym – zajmuje się sprawami administracyjnymi i bieżącą działalnością Organizacją.

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 4 =