Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Kultura elitarna a kultura masowa - różnice

Ostatnio komentowane
Coś tu nie gra - notacji bra-ket używa Dirac już w "Principles of Quantum Mechanics" (I...
elpe • 2017-12-13 20:17:11
NIC NIE WYTLUMACZONE NIE POLECAM A TFU POLECAM HOFFMANOWA MEMES
(TYLKO PRUS) • 2017-12-13 18:05:05
Mam pewne wątpliwości co do rzetelności tej strony. Przede wszystkim kto jest autorem t...
anonim • 2017-12-13 11:50:17
Czat
Weronika • 2017-12-12 20:39:31
@Lupek, dziękujemy za zwrócenie uwagi. Literówka poprawiona.
ADMIN • 2017-12-13 11:11:39
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Kultura elitarna a kultura masowa - różnice

Kultura elitarna (inaczej wysoka) i kultura masowa to jakby dwie strony tego samego medalu – obie tworzą produkty (materialne i niematerialne) przeznaczone jednak dla innych grup odbiorców.

Jeśli chodzi o kulturę elitarną, to choć jest ona przeznaczona dla wszystkich, najczęściej znajduje odbiorców u osób wykształconych, posiadających rozwinięte kompetencje kulturowe, wyrobiony gust i wysokie oczekiwania względem rozrywki.

Kultura masowa jest natomiast przeciwieństwem kultury elitarnej – w założeniu skierowana jest do bardzo szerokiej grupy osób, która oczekuje lekkiej i łatwej rozrywki bardziej niż produktów skłaniających do refleksji. Kultura masowa rządzi się zyskiem, natomiast kultura elitarna (przynajmniej w dużej części) dyktowana jest przez samych artystów, a nie przez koncerny chcące zarobić, a nawet zmanipulować odbiorcę.

Kulturę masową możemy znaleźć w telewizji, prasie, na sklepowych półkach, natomiast kultura wysoka, choć również można ją spotkać w wymienionych miejscach, czeka na odbiorców w teatrze, filharmonii, wśród regałów bibliotek i księgarni (wśród książek znajdziemy jednak także egzemplarze przykładów kultury masowej).

Polecamy również:

  • Homogenizacja kultury - definicja, przykłady, wady i zalety

    Homogenizacja kultury to zjawisko, które polega na wzajemnym upodobnianiu się poszczególnych kultur (wartości, obyczajów, mody, wytworów materialnych itp.) między sobą, stopniowym ujednolicaniu w skali regionu, a ostatnio nawet w skali całego świata. Więcej »

  • Komercjalizacja kultury - definicja, na czym polega, za i przeciw

    Komercjalizacja kultury polega na tym, iż wartość artystyczna i intelektualna wytworów kulturalnych ustępuje żądzy zysku. Sprzyja to tworzeniu miałkiej, bezrefleksyjnej rozrywki, która choć cieszy się bardzo dużą popularnością w społeczeństwie, nie działa w sposób rozwijający. Więcej »

  • Kultura masowa - wady i zalety

    Kultura masowa jako rodzaj kultury uniwersalnej, skierowanej do jak najszerszego grona odbiorców często jest traktowana dość krytycznie. Kultura ta ma jednak zarówno wady, jak i zalety. Więcej »

Komentarze (0)
5 + 4 =