Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Komercjalizacja kultury - definicja, na czym polega, za i przeciw

Ostatnio komentowane
super
Zuzia • 2017-04-29 15:37:06
nienienienienienienienienienienienienienienienienienienienienienienienienienienienienienie...
d • 2017-04-28 11:25:43
Its too bored. :v Lmao.
I'm. • 2017-04-27 18:48:44
całkiem spoko
Ferdynand Kiepski • 2017-04-27 18:05:16
Aparat Golgiego w komórkach roślinnych ma połączenie z ER.
Karol • 2017-04-27 07:34:02
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Komercjalizacja kultury - definicja, na czym polega, za i przeciw

Komercjalizacja kultury polega na tym, iż wartość artystyczna i intelektualna wytworów kulturalnych ustępuje żądzy zysku - sztuka dostosowuje się do reguł gry rynkowej, a odbiorca staje się klientem - sztuka dąży do zaspokojeniu jego oczekiwań i potrzeb. Sprzyja to tworzeniu miałkiej, bezrefleksyjnej rozrywki, która choć cieszy się bardzo dużą popularnością w społeczeństwie, nie działa w sposób rozwijający.

Komercjalizacja kultury jest wynikiem szerszego zjawiska – konsumpcyjnego stylu życia, w którym „mieć” przeważa nad „być”, a wszelka aktywność człowieka podporządkowana jest rynkowi i temu czy jest opłacalna. Kolejnym negatywnym skutkiem komercjalizacji kultury jest możliwość łatwego wywierania wpływu na odbiorców i manipulowania nimi. Dzieje się to m.in. poprzez kształtowanie poprzez produkty kultury (np. filmy) odpowiednich (korzystnych z punktu widzenia rynku) wzorców i mód, które następnie przekładają się na zwiększony zbyt określonych towarów i usług.

Efektem rynkowego traktowania kultury jest spadek jej wartości, ponieważ kultura zaczyna być postrzegana jako towar, który można kupić za pieniądze (a nie – jak dotychczas – jako pewne nadrzędne i cenne dobro).

Komercjalizacja kultury – argumenty za
Mimo wielu negatywnych skutków z komercjalizacją kultury wiążą się pewne zalety, są to m.in.:
ze względu na istnienie firm, które inwestują w reklamy możliwy jest rozwój dużej ilości stacji telewizyjnej i prasy, wśród których bardzo wiele osób znajdzie coś dla siebie,
bardzo wiele miejsc pracy związanych z rozwojem reklamy itp.,

Nad pewnymi zaletami komercjalizacji kultury górują jednak wady, co powoduje jej postrzeganie jako zjawiska negatywnego.

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 3 =