Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Komercjalizacja kultury - definicja, na czym polega, za i przeciw

Ostatnio komentowane
Co jest przyczyna , ze czastki maja ladunek elektryczny , czy nie jest to podobny mechan...
Le • 2017-07-22 21:28:41
W modelu stardardowym mezo obojetny ( pi ) zbudowany jest z kwarku ( u ) i antykwarku ( u...
Lech Lechman • 2017-07-22 19:28:02
Dlaczego nie ma daty wstawienia komentarza? Manipulacja?
Ciekawski • 2017-07-22 07:43:14
niech twardo sprawuja swoj urzad
kasia • 2017-07-20 17:16:17
Najwyższy czas skonczyc z bezprawie a sędziów którzy są polityczni wyrzucić z zawodu...
Maria • 2017-07-14 10:13:27
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Komercjalizacja kultury - definicja, na czym polega, za i przeciw

Komercjalizacja kultury polega na tym, iż wartość artystyczna i intelektualna wytworów kulturalnych ustępuje żądzy zysku - sztuka dostosowuje się do reguł gry rynkowej, a odbiorca staje się klientem - sztuka dąży do zaspokojeniu jego oczekiwań i potrzeb. Sprzyja to tworzeniu miałkiej, bezrefleksyjnej rozrywki, która choć cieszy się bardzo dużą popularnością w społeczeństwie, nie działa w sposób rozwijający.

Komercjalizacja kultury jest wynikiem szerszego zjawiska – konsumpcyjnego stylu życia, w którym „mieć” przeważa nad „być”, a wszelka aktywność człowieka podporządkowana jest rynkowi i temu czy jest opłacalna. Kolejnym negatywnym skutkiem komercjalizacji kultury jest możliwość łatwego wywierania wpływu na odbiorców i manipulowania nimi. Dzieje się to m.in. poprzez kształtowanie poprzez produkty kultury (np. filmy) odpowiednich (korzystnych z punktu widzenia rynku) wzorców i mód, które następnie przekładają się na zwiększony zbyt określonych towarów i usług.

Efektem rynkowego traktowania kultury jest spadek jej wartości, ponieważ kultura zaczyna być postrzegana jako towar, który można kupić za pieniądze (a nie – jak dotychczas – jako pewne nadrzędne i cenne dobro).

Komercjalizacja kultury – argumenty za
Mimo wielu negatywnych skutków z komercjalizacją kultury wiążą się pewne zalety, są to m.in.:
ze względu na istnienie firm, które inwestują w reklamy możliwy jest rozwój dużej ilości stacji telewizyjnej i prasy, wśród których bardzo wiele osób znajdzie coś dla siebie,
bardzo wiele miejsc pracy związanych z rozwojem reklamy itp.,

Nad pewnymi zaletami komercjalizacji kultury górują jednak wady, co powoduje jej postrzeganie jako zjawiska negatywnego.

Polecamy również:

Komentarze (0)
3 + 2 =