Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Homogenizacja kultury - definicja, przykłady, wady i zalety

Ostatnio komentowane
Super, dzienki
alex • 2016-09-26 09:59:17
grazyna
gggg • 2016-09-25 18:02:36
Nice
Ududkzkz • 2016-09-24 19:09:07
fsfsd
dasda • 2016-09-24 15:28:00
gówno
klaudi • 2016-09-23 17:23:08

WOS

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Homogenizacja kultury - definicja, przykłady, wady i zalety

Homogenizacja kultury to zjawisko, które polega na wzajemnym upodobnianiu się poszczególnych kultur (wartości, obyczajów, mody, wytworów materialnych itp.) między sobą, stopniowym ujednolicaniu w skali regionu, a ostatnio nawet w skali całego świata.

Przyczynami homogenizacji kultur jest stykanie się i mieszanie odmiennych kultur, szczególnie w sytuacji, gdy jedna z nich przyjmuje charakter dominujący. Współczesnym przykładem dominującej kultury jest kultura Zachodu, a ściślej mówiąc Stanów Zjednoczonych, która obecna jest w mediach, na półkach sklepowych, w świecie mody, kinematografii itp. Obecnie nasilone zjawisko ujednolicania kultury ma swoje źródła w postępującej globalizacji i komercjalizacji świata.

Zjawisko homogenizacji kultury ocenia się negatywnie jako m.in. przyczynę zaniku unikalnych kultur lokalnych o bardzo dużej wartości. Z drugiej strony jednak, pewną zaletą homogenizacji wzorców kulturowych jest np. rozpowszechnianie idei demokratycznych (jako pewnego elementu kultury niematerialnej), które mogą – choć nie muszą – prowadzić do pozytywnych zmian w ustroju, a przez to – do poprawy życia ludzi.

Polecamy również:

  • Komercjalizacja kultury - definicja, na czym polega, za i przeciw

    Komercjalizacja kultury polega na tym, iż wartość artystyczna i intelektualna wytworów kulturalnych ustępuje żądzy zysku. Sprzyja to tworzeniu miałkiej, bezrefleksyjnej rozrywki, która choć cieszy się bardzo dużą popularnością w społeczeństwie, nie działa w sposób rozwijający. Więcej »

  • Kultura masowa - wady i zalety

    Kultura masowa jako rodzaj kultury uniwersalnej, skierowanej do jak najszerszego grona odbiorców często jest traktowana dość krytycznie. Kultura ta ma jednak zarówno wady, jak i zalety. Więcej »

  • Kultura elitarna a kultura masowa - różnice

    Kultura elitarna (inaczej wysoka) i kultura masowa to jakby dwie strony tego samego medalu – obie tworzą produkty (materialne i niematerialne) przeznaczone jednak dla innych grup odbiorców.  Więcej »

2 + 5 =