Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Analfabetyzm - definicja, charakterystyka, zwalczanie analfabetyzmu

Ostatnio komentowane
Co jest przyczyna , ze czastki maja ladunek elektryczny , czy nie jest to podobny mechan...
Le • 2017-07-22 21:28:41
W modelu stardardowym mezo obojetny ( pi ) zbudowany jest z kwarku ( u ) i antykwarku ( u...
Lech Lechman • 2017-07-22 19:28:02
Dlaczego nie ma daty wstawienia komentarza? Manipulacja?
Ciekawski • 2017-07-22 07:43:14
niech twardo sprawuja swoj urzad
kasia • 2017-07-20 17:16:17
Najwyższy czas skonczyc z bezprawie a sędziów którzy są polityczni wyrzucić z zawodu...
Maria • 2017-07-14 10:13:27
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Analfabetyzm - definicja, charakterystyka, zwalczanie analfabetyzmu

Analfabetyzm - definicja, charakterystyka

Analfabetyzm (gr. nieznający liter) – najogólniej można określić jako brak umiejętności pisania, czytania i obliczania podstawowych działań matematycznych, występujący u osób już dorosłych (powyżej 15. roku życia). Osoby te nazywane są „analfabetami”, zaś proces niwelujący te braki określany jest jako alfabetyzacja.

W literaturze przedmioty rozróżnionych zostało kilka stopni analfabetyzmu:

- zupełny (całkowity brak umiejętności pisania i czytania),
- częściowy/półanalfabetyzm (braku umiejętności pisania przy posiadaniu zdolności czytania),
- wtórny (utrata posiadanej wcześniej umiejętności czytania i pisania)
- funkcjonalny (brak umiejętności posługiwania się słowem pisanym, mimo podsiadania zdolności pisania i czytania).

Alfabetyzacja analfabetyzmu zupełnego polega najczęściej na zapewnieniu i rozwinięciu podstawowej edukacji (możliwe do spełnienia, jedynym warunkiem jest zapewnienie środków finansowych na rozwój systemu edukacji). Najtrudniejszym do zniwelowania jest analfabetyzm wtórny i funkcjonalny, jest to bowiem długi proces, wymagający kampanii ogólnospołecznych zachęcających do i propagujących czytanie i pisanie.

Jeszcze w połowie

Polecamy również:

Komentarze (0)
5 + 4 =