Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Grzech pierworodny

Ostatnio komentowane
No ch*j tu jest tej charakterystyki elo
wosPRO • 2017-08-20 00:32:13
Witam Dla mnie jednym z największych paradoksów współczesnego świata jest fakt,że p...
pawlo0 • 2017-08-16 17:57:59
WIEM,ŻE MISJE POKOJOWE ŚĄ BARDZO NIEBEZPIECZNE.Podziwiam ludzi,którzy są na misji,ż...
tereska1 • 2017-08-15 08:19:23
Dobre zestawienie. Polecam także ten artykuł http://edueduonline.pl/blog/e-mail-angielsk...
Sara • 2017-08-09 10:30:02
Umiem w matme wiem ile to jest pienc pluz czy
Kujon • 2017-08-08 17:08:22
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Grzech pierworodny

Przez pierwszy grzech, czyli poddanie się kuszeniu szatana i zjedzenie owocu z drzewa poznania dobra i zła, Adam i Ewa utracili pierwotną świętość i sprawiedliwość, którą otrzymali od Boga jako przedstawiciele rodzaju ludzkiego. Ich natura została zraniona ; zostali pozbawieni łaski Bożej. Tą zranioną naturę przekazali swojemu potomstwu. Nazywana jest ona grzechem pierworodnym:

Uznajemy więc za Soborem Trydenckim, że grzech pierworodny wraz z naturą ludzką jest przekazywany <<przez zrodzenie, a nie przez naśladowanie>>, i że jest on <<własnym grzechem każdego>> . (Sobór Watykański II, konst. Gaudium et spes, 13.)

Tym samym cała historia ludzka jest naznaczona pierworodną winą pierwszych rodziców, przy czym grzech pierworodny nie ma charakteru winy osobistej. Wynika z samego faktu przynależności do rodzaju ludzkiego. Przekazywanie grzechu pierworodnego jest tajemnicą, której nie możemy w pełni zrozumieć.

Grzech pierworodny jest gładzony przez sakrament chrztu, niemniej jego konsekwencje pozostają. Należą do nich: śmierć, cierpienie, niewiedza i sama skłonność do grzechu, zwana  pożądliwością. Kościół naucza, że jedyną  osobą, która była wolna od grzechu pierworodnego i jego skutków, była Maryja, matka Chrystusa.

Nauka Kościoła o przekazywaniu grzechu pierworodnego została sprecyzowana przede wszystkim w V wieku. Dużą rolę odegrała refleksja św. Augustyna i jego polemika z pelagianizmem. Zwolennicy tej doktryny twierdzili, że wykroczenie Adama polegało jedynie na daniu złego przykładu ludzkości, a skłonność do grzechu wynika z przyzwyczajenia człowieka, a nie zranionej natury ludzkiej. Pogląd ten został potępiony i uznany za herezję na Soborze w Efezie w 431 r.

Polecamy również:

  • Ciało i dusza

    Człowiek, jako jedyne stworzenie, jest równocześnie istotą cielesną i istotą duchową, co podkreślone jest już w samym opisie powołania człowieka do istnienia: Wtedy to Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą... Więcej »

Komentarze (0)
4 + 3 =