Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Życie to nie teatr - interpretacja i analiza wiersza

Ostatnio komentowane
[url=http://hydrochlorothiazide12.us.org/]hydrochlorothiazide[/url] [url=http://bupropions...
Aaronutirm • 2017-09-22 02:40:30
[url=http://fluoxetine247.us.com/]ORDER FLUOXETINE[/url] [url=http://viagra247.us.com/]Gen...
Billynat • 2017-09-21 19:03:57
super dostałam 6 ☺
kins • 2017-09-21 17:54:32
Xayoo szmaciura siedzie w Bronzie
DISSTREAM • 2017-09-21 17:17:40
Siema siema
Krzysztof • 2017-09-21 16:33:47
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Życie to nie teatr - interpretacja i analiza wiersza

„Życie to nie teatr” Edwarda Stachury należy do poezji melicznej, przeznaczonej do śpiewania. Wskazuje na to obecność rymu (w poezji II połowy XX wieku występuje on najczęściej w piosenkach), a także refrenu.

Utwór  Stachury stanowi manifest autentyzmu i prawdy, których poeta domaga się zarówno w życiu, jak i w literaturze. Tekst pod względem tematycznym koncentruje się na znanym szekspirowskim toposie theatrum mundi („teatru świata”), zgodnie z którym rzeczywistość jest wielkim widowiskiem, a ludzie – aktorami odgrywającymi przeznaczone im role. Stachura odnosi się polemicznie do takiej koncepcji świata. W jego mniemaniu człowiek może swobodnie wybierać pomiędzy zakładaniem różnych masek i autentyzmem.

„Życie to nie teatr” - gra kontra autentyczność

Tekst został zbudowany w oparciu o technikę kontrapunktu. Mamy tu do czynienia z wyrazistą opozycją dwóch skrajnie różnych światopoglądów, podkreśloną przez przeciwstawienie: „ja” – „ty”.

„Ty” to prawdopodobnie kobieta, ukochana poety, która uważa, że życie jest grą, polegającą na przybieraniu kolejnych masek, mających chronić prawdziwą twarz przed zranieniem. Maska, w przeciwieństwie do prawdziwego oblicza człowieka, jest wiecznie

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 5 =