Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Różewicz Zostawcie nas - interpretacja

Ostatnio komentowane
.
eeee hej • 2014-12-16 18:05:30
Gif, czytałeś tę książkę, bo jeśli tak i wiesz, że Mateusz była szpakiem, a nie k...
Piątoklasistka • 2014-12-17 18:01:34
Byłeś na stronie, gdzie nie ma reklam, bo ja nie!!!
Piątoklasistka • 2014-12-17 18:03:33
No w sumie... Według mnie to sobie zapewne lepsze NAPISZESZ, co nie Selfie???
Piątoklasistka • 2014-12-17 18:05:39
Rucham ci matke. ( teraz )
Twoja Matka • 2014-12-14 18:03:12
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

„Zostawcie nas” to jeden z wielu wierszy Tadeusza Różewicza, który jest wynikiem przeżyć poety z czasów wojny. Temat ten nieustannie do niego powraca, a poeta na różne sposoby próbuje się z nim zmierzyć.

Wstępna interpretacja, jaka narzuca się po przeczytaniu „Zostawcie nas”, kładzie przede wszystkim nacisk na niechęć ludzi pokolenia wojennego do opowiadania o swojej historii i przeżyciach. Na pierwszy plan wysuwa się tu ogrom cierpienia, jakiego musieli doświadczyć i lęk przez rozdrapywaniem bardzo mozolnie zabliźniających się ran.

W przypadku takiej interpretacji podmiot liryczny byłby kimś, kto został porażony niewyobrażalną naturą zła, a spotkanie z istotą niegodziwości i okrucieństwa odjęło mu, w pewnym sensie, mowę.

Można również interpretować wiersz Różewicza w inny sposób. W pierwszej strofie podmiot po raz pierwszy sugeruje, dlaczego jego pokolenie nie chce opowiadać o swojej przeszłości: „(...) żyjcie jak ludzie/ zapomnijcie o nas”. Stwierdzenie to wydaje się paradoksalne – żyć jak człowiek oznacza, między innymi, interesować się bliźnim, nie z pustej ciekawości, ale ze względu na zdolność empatii.

W kolejnym fragmencie podmiot liryczny podsuwa inną wskazówkę: „(...) my

Polecamy również:

  • Kartoteka - streszczenie

    Tekst „Kartoteki” jest zbiorem luźno powiązanych ze sobą rozmów, jakie prowadzą pojawiające się na scenie dramatu osoby. Niektóre z nich to osoby z teraźniejszości, inne pochodzą z przeszłości Bohatera. Główny Bohater to człowiek w nieokreślonym wieku – raz jest małym...

  • Ocalony - interpretacja i analiza wiersza

    Utwór „Ocalony” powstał pod wpływem wojennych doświadczeń Tadeusza Różewicza. Jako młodemu człowiekowi przyszło mu się zmierzyć z okropnościami trudnymi do wyobrażenia: obozy koncentracyjne, komory gazowe, dzielenie ludzi ze względu na rasę i eliminowanie ich ze względu na pochodzenie.

  • Prawa i obowiązki - interpretacja i analiza wiersza

    „Prawa i obowiązki” to kolejny wiersz Tadeusza Różewicza, którego powstanie można łączyć z doświadczeniami wojennymi poety. Uzasadnione jest przypuszczenie, że opisana zmiana postawy światopoglądowej dokonała się właśnie pod ich wpływem. W pierwszej części utworu podmiot liryczny opisuje...

  • Różewicz Lament - interpretacja

    „Lament”, podobnie jak inny wiersz poety – „Ocalony”, powstał w wyniku głęboko bolesnego przeżycia przez Różewicza okresu wojny. Bardzo charakterystyczna dla tej poezji jest refleksja nad kondycją człowieka, któremu udało się fizycznie przetrwać, ale który przegrał...

  • Warkoczyk - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz pt.: „Warkoczyk” powstał pod wpływem wrażeń wyniesionych z pobytu poety w muzeum w Oświęcimiu. Do dzisiaj napawa ono odwiedzających grozą i smutkiem, jednak zaraz po wojnie każda wizyta w tym miejscu kaźni była jeszcze bardziej dramatyczna. Muzeum utworzono w 1947 roku, zaledwie dwa lata po...

Przepisz kod:
wczytaj nowy