Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Zenon Przesmycki (Miriam) - biografia i twórczość

Ostatnio komentowane
fajny
lol • 2016-09-26 16:12:03
Super, dzienki
alex • 2016-09-26 09:59:17
grazyna
gggg • 2016-09-25 18:02:36
Nice
Ududkzkz • 2016-09-24 19:09:07
fsfsd
dasda • 2016-09-24 15:28:00

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Zenon Przesmycki (Miriam) - biografia i twórczość

Zenon Przesmycki biografia
Zenon Przesmycki

Zenon Przesmycki, znany też pod pseudonimami Miriam i Jan Żagiel, urodził się w 1861 roku w Radzyniu Podlaskim, w rodzinie szlacheckiej. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie ukończył Wydział Prawa. W latach 1887-1888 był redaktorem tygodnika „Życie”.

Na kilka lat wyjechał do Paryża i Wiednia. Tam też, w 1893 roku, został opublikowany tom jego poezji zatytułowany „Z czary młodości”. W tym czasie Miriam utrzymywał ożywione stosunki z wieloma pisarzami polskimi (E. Porębowicz, A. Lange) i zagranicznymi (m.in. przywódcą Młodej Belgii – M. Maeterlinckiem). Po powrocie do kraju redagował „Życie”, tym razem krakowskie. Później – w latach 1901-1907 (z przerwami w 1903 i 1906) – pismo literackie „Chimera”. Po jego zamknięciu oddał się głównie pracy tłumacza i edytora.

Ważnym jego wkładem w polską literaturę było zgromadzenie i opublikowanie wielu dzieł niezbyt dotąd popularnego Norwida.

W 1905 Przesmycki roku ożenił się z Anielą Hoene. W okresie dwudziestolecia międzywojennego przez krótki czas (1919-1920) pełnił funkcję ministra kultury i sztuki. Ponadto był prezesem Polskiego Towarzystwa Ochrony Prawa Autorskiego oraz członkiem Polskiej Akademii Literatury.

Zmarł w 1944 roku podczas

Polecamy również:

  • Modernizm - definicja, cechy, nazwa epoki

    Terminem modernizm określa się ogół tendencji nowatorskich w literaturze i sztuce końca XIX wieku. Na gruncie polskim bywa używany zamiennie z określeniem Młoda Polska, lub w węższym zakresie jako kierunki w sztuce pierwszego okresu epoki czyli dziesięciolecia 1890-1900. Więcej »

  • Światopogląd i filozofia Młodej Polski (modernizmu)

    U podłoża światopoglądu modernistycznego leżą dwie teorie: schopenhaueryzm i nietzscheanizm. Z jednej strony wyrastają one z ówczesnej sytuacji gospodarczej i nastrojów społecznych, z drugiej wpływają na kształtowanie się oblicza epoki. Więcej »

  • Sztuka przełomu XIX i XX w.

    Na przełomie wieków nastąpił intensywny rozwój sztuk plastycznych, architektury, muzyki, literatury, a także raczkującego dopiero filmu. We wszystkich dziedzinach panowały podobne tendencje oddające światopogląd i nastroje epoki, jednocześnie każda wypracowała swoje oryginalne środki wyrazu,... Więcej »

  • Literatura Młodej Polski (modernizmu) - nurty i tendencje

    Przełom antypozytywistyczny w literaturze był prawdziwą rewolucją. Z Europy napływały do Polski nowatorskie tendencje, które były adaptowane w sposób twórczy. Cały szereg XIX-wiecznych -izmów znalazł naśladowców wśród polskich artystów, dając początek nowoczesnej... Więcej »

  • Światopogląd, kultura, filozofia Młodej Polski

    Pokolenie Młodej Polski to ludzie wychowani w pod zaborami, poddawani represjom i procesom wynaradawiania. Żyjący w kolejnych lata kryzysu, ze świadomością klęski ideałów romantycznych (idee walki niepodległościowej) i pozytywistycznych (praca u podstaw i praca organiczna), w poczuciu bezradności i... Więcej »

3 + 2 =