Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Dwudziestolecie międzywojenne - charakterystyka epoki (międzywojnie - ramy czasowe, filozofia, literatura)

Ostatnio komentowane
Opis bardardzo prosty w pozytywnym znaczeniu i łatwo się go tłumaczy np na angielski ki...
NOEL • 2017-07-27 21:52:43
Co jest przyczyna , ze czastki maja ladunek elektryczny , czy nie jest to podobny mechan...
Le • 2017-07-22 21:28:41
W modelu stardardowym mezo obojetny ( pi ) zbudowany jest z kwarku ( u ) i antykwarku ( u...
Lech Lechman • 2017-07-22 19:28:02
Dlaczego nie ma daty wstawienia komentarza? Manipulacja?
Ciekawski • 2017-07-22 07:43:14
niech twardo sprawuja swoj urzad
kasia • 2017-07-20 17:16:17
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Dwudziestolecie międzywojenne - charakterystyka epoki (międzywojnie - ramy czasowe, filozofia, literatura)

utwory. Czasami określa się ją jako drugą awangardę (po Awangardzie Krakowskiej). Charakterystyczne jest społeczne zaangażowanie, antyfaszyzm, sympatie lewicowe i nastroje katastroficzne (częste są poetyckie obrazy zagłady świata). Przedstawiciele to Czesław Miłosz, Jerzy Zagórski, Teodor Bujnicki. Poprzez elementy katastrofizmu z żagarystami był związany Józef Czechowicz.

W prozie osiągnięciami może poszczycić się powieść psychologiczna (Zofia Nałkowska „Granica”, Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka”), polityczna (Juliusz Kaden-Bandrowski „Generał Barcz”), historyczna (Jarosław Iwaszkiewicz „Czerwone tarcze”). Osobnymi zjawiskami, wymykającymi się prostym klasyfikacjom, są dzieła Brunona Schulza („Sklepy cynamonowe”), Witkacego („Pożegnanie jesieni”) i Witolda Gombrowicza („Ferdydurke”).

Teatr

W dwudziestoleciu w teatrze dominował ekspresjonizm. Zrozumiałe jest to, z tego względu, że przedstawianie lęków, psychoz i silnych emocji stanowiło idealną okazję do zaprezentowania kunsztu aktorskiego. Trochę wbrew ekspresjonistycznym tendencjom rozwijał się teatr epicki stworzony przez dramatopisarza, Bertolta Brechta. Nakazywał on swoim aktorom wybijać widzów z konwencji, sprawiać, by zdawali

Polecamy również:

Komentarze (0)
3 + 3 =