Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Dwudziestolecie międzywojenne - charakterystyka epoki (międzywojnie - ramy czasowe, filozofia, literatura) - strona 4

Ostatnio komentowane
Dobre
Zbyszek • 2018-05-21 19:22:22
janusz
janusz • 2018-05-21 19:06:03
słabe
Janusz • 2018-05-21 17:41:29
slabo
msk • 2018-05-21 16:47:14
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

się jeszcze w XIX wieku, kierunek został teoretycznie opisany dopiero na początku wieku XX. Podstawową kategorią była ekspresja, czyli dążenie do wyrażenie przy użyciu dostępnych środków emocji i przeżyć jednostki. W Polsce ogromny wpływ na ukształtowanie się poetyki ekspresjonizmu miało czasopismo „Zdrój” założone przez Jerzego Hulewicza w 1917. Z tym środowiskiem związany był poeta Józef Wittlin. Elementy poetyki ekspresjonistycznej można odnaleźć w prozie Franza Kafki, poezji Tadeusza Micińskiego czy wierszach Bertolta Brechta.

Najczęściej do wymienionych nurtów awangardowych przyłączali się poeci. Prozaicy zasadniczo nie jednoczyli się w trwałe grupy literackie. Na świecie w owym czasie powstały takie epickie arcydzieła jak „Ulisses” Jamesa Joyce’a i „Pani Dalloway” Virginii Woolf, które zapowiadały zmiany formalne w powieści. Oparte były na tak zwanym strumieniu świadomości, narracji opartej na skojarzeniach bohaterów, co rozbijało tradycyjną konstrukcję.

W literaturze Polskiej, oprócz wymienionych kierunków, pojawiły się specyficznie polskie pomysły, choć nie można zaprzeczyć, że wpływ na nie miał aktualny klimat epoki, panujący w całej Europie:

Skamander – grupa poetycka

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 2 =