Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Wypełnić czytelnym pismem - interpretacja i analiza wiersza

Ostatnio komentowane
Co jest przyczyna , ze czastki maja ladunek elektryczny , czy nie jest to podobny mechan...
Le • 2017-07-22 21:28:41
W modelu stardardowym mezo obojetny ( pi ) zbudowany jest z kwarku ( u ) i antykwarku ( u...
Lech Lechman • 2017-07-22 19:28:02
Dlaczego nie ma daty wstawienia komentarza? Manipulacja?
Ciekawski • 2017-07-22 07:43:14
niech twardo sprawuja swoj urzad
kasia • 2017-07-20 17:16:17
Najwyższy czas skonczyc z bezprawie a sędziów którzy są polityczni wyrzucić z zawodu...
Maria • 2017-07-14 10:13:27
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Wypełnić czytelnym pismem - interpretacja i analiza wiersza

Wiersz „Wypełnić czytelnym pismem” Stanisława Barańczaka pochodzi z tomu „Jednym tchem”, reprezentującego poetykę nowofalową. Utwór został napisany w konwencji protokołu-ankiety, na którą składa się sam tytuł, a także kompozycja w formie pytań.

Barańczak wykorzystuje tutaj język urzędowy w funkcji parodystycznej, dzięki czemu osiąga podwójny efekt: z jednej strony demaskuje fałsz komunistycznej nowomowy, z drugiej natomiast dociera do paradoksów języka.

W wierszu tym mamy do czynienia z zestawieniem sprzecznych porządków, czyli sfery biologii i języka, ale także płaszczyzny świadomości i emocji. Utwór Barańczaka został skonstruowany na zasadzie kolażu fraz pochodzących z urzędowego protokołu i wyrażeń wprowadzonych przez samego poetę. W ten sposób pytania komunistycznej ankiety stają się skrajnie absurdalne. Co więcej, urzędowa mowa sama obnaża własną niedorzeczność, na przykład bezosobowe pytanie „urodzony?” zostaje zestawione z umieszczoną w nawiasie instrukcją wypełniania ankiety: „tak, nie; niepotrzebne skreślić”.

Podobnie dzieje się w przypadku następnego pytania: „dlaczego tak? (uzasadnić)”. Jednostka zostaje więc niejako wezwana do wytłumaczenia się z faktu swojego istnienia.

Polecamy również:

Komentarze (0)
2 + 5 =