Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Widzenie Księdza Piotra - interpretacja

Ostatnio komentowane
.
eeee hej • 2014-12-16 18:05:30
Gif, czytałeś tę książkę, bo jeśli tak i wiesz, że Mateusz była szpakiem, a nie k...
Piątoklasistka • 2014-12-17 18:01:34
Byłeś na stronie, gdzie nie ma reklam, bo ja nie!!!
Piątoklasistka • 2014-12-17 18:03:33
No w sumie... Według mnie to sobie zapewne lepsze NAPISZESZ, co nie Selfie???
Piątoklasistka • 2014-12-17 18:05:39
Rucham ci matke. ( teraz )
Twoja Matka • 2014-12-14 18:03:12
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

wyjątkową. Twierdzi, że jej cierpienie (utrata niepodległości, represje i prześladowania) nie są zawinione, ale mają wymiar sakralny. Stanowią odtworzeniem losu Chrystusa, którego ofiara ma zbawić grzeszną Europę.

Czterdzieści i cztery

Bardzo istotnym rysem widzenia księdza Piotra jest również wizja Bożego męża, który ocalał z wywózki na Sybir i został wybrany do przewodzenia polskiemu narodowi. Tę tajemniczą postać charakteryzuje w tekście głównie jedno zdanie:

Wskrzesiciel narodu,
Z matki obcej; krew jego dawne bohatery,
A imię jego czterdzieści i cztery.

Oczywiście można utożsamiać owego męża z głównym bohaterem III części „Dziadów”, czyli Konradem. Można jednakże odnosić te wersy do samego Mickiewicza, który, jak wiadomo, był „z matki obcej” (matka poety była Żydówką), a słynne czterdzieści i cztery, jak stwierdził Juliusz Kleiner, w kabale żydowskiej jest zaszyfrowanym imieniem: Adam. Ponadto można tu widzieć np. symbole biblijne (czterech Ewangelistów, cztery rzeki w Raju itd.,). O liczbie „czterdzieści i cztery” powstało wiele rozpraw naukowych, jednak do dziś pozostaje to określenie tajemnicze i niejednoznaczne.

Polecamy również:

  • Dziady cz. 3 - plan wydarzeń

    1. Symboliczna przemiana Gustawa w Konrada.2. Spotkanie więźniów w celi Konrada:a). opowieść Jana o męczeństwie Janczewskiego i Wasilewskiego,b). bluźniercza pieśń Jankowskiego,c). „pieśń zemsty” Konrada,d). „mała improwizacja”.

  • Dziady cz. 3 - geneza

    Trzecia część dramatu została ukończona w 1832 roku i ze względu na miejsce powstania określona mianem „Dziadów drezdeńskich”. Dzieło wydano drukiem w tym samym roku (dołączone do IV tomu „Poezji” Mickiewicza). Utwór powstał pod wpływem niedawnej klęski powstania listopadowego....

  • Dziady cz. 3 - czas i miejsce akcji

    Znamy dokładną datę rozpoczęcia akcji dramatu. Pod koniec prologu Więzień zapisuje na ścianie datę swojej metamorfozy. Gustaw przemienia się w Konrada 1 listopada 1823 roku. Kolejne wydarzenia odbywają się prawdopodobnie w przeciągu kilku miesięcy. Za datę kończącą akcję dramatu można uznać rok 1824, pojawiający...

  • Dziady cz. 3 - opracowanie (problematyka)

    Trzecia część „Dziadów” to wielki dramat narodowy, poruszający przede wszystkim problem sensu męczeństwa polskiego narodu, reprezentowanego przez grupę uwięzionej młodzieży, poddanej represjom władz carskich. Punktem wyjścia do rozważań poety jest historyczne wydarzenie – szeroko zakrojone...

  • Dziady cz. 3 - bohaterowie
Przepisz kod:
wczytaj nowy