Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rubens Trzy gracje - opis, interpretacja i analiza obrazu

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA
Peter Paul Rubens, Trzy gracje (1638)
Trzy gracje (1638)

 

Peter Paul Rubens tworzył obraz „Trzy gracje” na przestrzeni kilkunastu miesięcy począwszy od roku 1638, stojąc już u schyłku życia, trawiony artretyzmem, nadal jednak pełen witalności, radości i twórczej energii, które wypływają nawet z ostatnich z jego dzieł. W analizowanym poniżej malunku niektórzy badacze dopatrują się swego rodzaju podsumowania uczuciowej historii artysty, na którą – jeśli wierzyć tego typu dociekaniom – musiał spoglądać z ciepłą nostalgią, jaka przeniknęła płótno i spowiła je swą niepowtarzalną atmosferą.

W ujęciu literalnym temat dzieła zaczerpnięty został z mitologii, oto bowiem jego bohaterkami Rubens uczynił gracje znane ze starożytnej Grecji jako boginie kobiecego piękna, wdzięku i zmysłowej radości. Ich nagie ciała stanowią ośrodek kompozycji i wypełniają cały pierwszy plan obrazu, pozostawiając niewiele miejsca nawet na tło, które „nieśmiało” rysuje się za ich konturami, nie rozpraszając uwagi widza. Jej skupieniu służy również sposób użycia światła, które najmocniej eksponuje wszystkie trzy postaci, dodając promienności ich skórze i pogłębiając wrażenie jej bliskości do bieli, co w czasach baroku uważane było za przejaw kobiecego piękna.

Gracje stoją

Polecamy również:

  • Rubens Sąd Parysa - opis, interpretacja i analiza obrazu

    Peter Paul Rubens stworzył dzieło zatytułowane „Sąd Parysa” w 1639 roku – zaledwie kilka miesięcy przed swoją śmiercią – malunek jest więc owocem najdojrzalszego okresu w jego twórczości, zaś historia oceniła go również jako jeden z najznakomitszych wytworów dojrzałego...