Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Jerzy Grotowski (Teatr 13 Rzędów, Teatr Laboratorium) - opracowanie

Ostatnio komentowane
idiotyczne
siema123 • 2016-09-29 14:00:50
Co oznacza, że dane połączenie jest "szczególnie korzystne"?
ciekawy • 2016-09-29 10:33:28
Dddffcccc
Dddf • 2016-09-28 19:47:57
Super jasno,zwiezle i na temat :)
Olciagw • 2016-09-28 08:38:16
Dobre
nikolas • 2016-09-27 20:21:23

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Jerzy Grotowski (Teatr 13 Rzędów, Teatr Laboratorium) - opracowanie

Jerzy Grotowski objął kierownictwo nad Teatrem 13 Rzędów w 1957 roku. Prowadził go wraz z Ludwikiem Flaszenem, a w 1959 roku przekształcił w Teatr Laboratorium 13 Rzędów. Był to okres przygotowania do późniejszej, eksperymentalnej twórczości Grotowskiego. W tym okresie zostały wystawione takie sztuki, jak „Orfeusz” Cocteau, „Dziady” Mickiewicza czy „Kordian” Słowackiego. W 1965 roku teatr został przeniesiony z Opola do Wrocławia i przekształcony w Teatr Laboratorium.

Głównym celem nowego przedsięwzięcia stało się doskonalenie gry aktorskiej. Podstawą metodyczną miała tu koncepcja teatru ubogiego, zawarta w manifeście „Ku teatrowi ubogiemu”. Grotowski uważał, że dzięki tej idei teatr może zachować niezależność od wpływów zewnętrznych. Chodziło tu o zredukowanie składników inscenizacji jedynie do osoby aktora, czyli odrzucenie innych elementów zakłócających przekaz dzieła: muzyki, scenografii, kostiumów i charakteryzacji.

Ponadto granica pomiędzy aktorem a widzem została zniesiona – scena była jednocześnie widownią. W projektowaniu przestrzeni (za każdym razem innej) pomagał Grotowskiemu Jerzy Gurawski. Nie chodziło tu bowiem o proste przeniesienie krzeseł publiczności na scenę, ale o

Polecamy również:

  • Teatr absurdu i groteski - cechy, przedstawiciele, przykłady

    Teatr absurdu i groteski to zjawisko charakterystyczne dla kultury XX wieku. Ukształtowało się ono na terenie Francji w twórczości Alfreda Jerry’ego („Ubu Król”) i Guillaume'a Apollinaire’a. Rozkwit teatru absurdu przypadł na II połowę XX wieku. Wzorcowe realizacje gatunku... Więcej »

  • Tadeusz Kantor i Cricot 2 - opracowanie

    Tadeusz Kantor to jeden z najważniejszych polskich artystów. Urodził się w 1915 roku, w galicyjskim miasteczku Wielopole. Podczas studiów na krakowskiej ASP zaangażował się w Efemeryczny Teatr Marionetek. W czasie II wojny światowej założył w Krakowie konspiracyjny Teatr Niezależny, w którym... Więcej »

1 + 5 =