Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Tango a Wesele - porównanie dramatu Mrożka i Wyspiańskiego

Ostatnio komentowane
Mam pewne wątpliwości co do rzetelności tej strony. Przede wszystkim kto jest autorem t...
anonim • 2017-12-13 11:50:17
Czat
Weronika • 2017-12-12 20:39:31
@Lupek, dziękujemy za zwrócenie uwagi. Literówka poprawiona.
ADMIN • 2017-12-13 11:11:39
Bardzo przydatne. Dziękuję serdecznie. Tylko mam mały dylemat z tym czwartym jeźdźce...
nieznajoma • 2017-12-11 18:44:07
zle
maje zdanie • 2017-12-11 16:30:09
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Tango a Wesele - porównanie dramatu Mrożka i Wyspiańskiego

W dramacie Mrożka wyraźne są nawiązania i analogie do „Wesela” Wyspiańskiego. Niewątpliwie punktem wspólnym obu dramatów jest motyw ślubu, stanowiący – w przypadku „Wesela” – oś konstrukcyjną utworu, zaś w „Tangu” będący istotnym wątkiem, który decyduje o wymowie dramatu.

U Wyspiańskiego wiejskie wesele jest pretekstem do ukazania panoramy społeczeństwa polskiego, skonfrontowania postaw inteligencji i chłopów. U Mrożka ślub ma spełnić rolę rytuału, który zakończyłby chaos panujący w rodzinie. Z ceremonią zaślubin związany jest szereg obyczajów podtrzymujących tradycję. Artur  pragnie przywrócić dawną hierarchię wartości poprzez uświęcenie związku z Alą.

Wyspiański w „Weselu” sportretował polską inteligencję i chłopów z początku XX wieku. Mrożek ukazuje społeczeństwo po rewolucji obyczajowej, z drugiej połowy wieku. W obu przypadkach obraz ten jest pesymistyczny. Wyspiański surowo ocenił inteligentów, wytykając im bierność i chłopomanię. Zarzucał im też, że nie wywiązują się ze swojej roli przywódców narodu.

W „Tangu” mamy znacznie mniej bohaterów, a ich charakterystyka opiera się raczej na opozycji młodzi – starzy. Mrożek ukazuje trzy pokolenia inteligencji. Najstarsze, reprezentowane

Polecamy również:

Komentarze (0)
3 + 2 =