Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Tango a Wesele - porównanie dramatu Mrożka i Wyspiańskiego

Ostatnio komentowane
dlatego kuracje przeciw owsikom nalezy powtorzyc po ukonczonej pierwszej ;) a jedyny lek d...
agata • 2017-11-20 10:21:06
"Konstytucja zbudowana jest z XIII artykułów" (rozdziałów) "Łączna liczba artykuł...
Patrycja • 2017-11-19 19:51:57
xd
huj • 2017-11-19 13:28:24
ŚWIETNE TO! ;D
Ja • 2017-11-19 12:36:05
przyda się na polski
kiedy idziesz ulicą a tu nagle żul • 2017-11-18 13:08:26
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Tango a Wesele - porównanie dramatu Mrożka i Wyspiańskiego

W dramacie Mrożka wyraźne są nawiązania i analogie do „Wesela” Wyspiańskiego. Niewątpliwie punktem wspólnym obu dramatów jest motyw ślubu, stanowiący – w przypadku „Wesela” – oś konstrukcyjną utworu, zaś w „Tangu” będący istotnym wątkiem, który decyduje o wymowie dramatu.

U Wyspiańskiego wiejskie wesele jest pretekstem do ukazania panoramy społeczeństwa polskiego, skonfrontowania postaw inteligencji i chłopów. U Mrożka ślub ma spełnić rolę rytuału, który zakończyłby chaos panujący w rodzinie. Z ceremonią zaślubin związany jest szereg obyczajów podtrzymujących tradycję. Artur  pragnie przywrócić dawną hierarchię wartości poprzez uświęcenie związku z Alą.

Wyspiański w „Weselu” sportretował polską inteligencję i chłopów z początku XX wieku. Mrożek ukazuje społeczeństwo po rewolucji obyczajowej, z drugiej połowy wieku. W obu przypadkach obraz ten jest pesymistyczny. Wyspiański surowo ocenił inteligentów, wytykając im bierność i chłopomanię. Zarzucał im też, że nie wywiązują się ze swojej roli przywódców narodu.

W „Tangu” mamy znacznie mniej bohaterów, a ich charakterystyka opiera się raczej na opozycji młodzi – starzy. Mrożek ukazuje trzy pokolenia inteligencji. Najstarsze, reprezentowane

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 4 =