Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Sztuka przełomu XIX i XX w.

Ostatnio komentowane
This is a very sad day for the geniune vieerws worldwide of mummybox. Now, i thought that ...
Luis • 2014-12-21 13:25:23
An answer from an expert! Thanks for conbtituring.
Ducky • 2014-12-21 13:24:52
Właśnie zobaczyłam ten pizrpes i . biegnę do kuchni wyprf3bować !!! Pomysł na masę...
Susesi • 2014-12-21 13:22:31
Kitty - I will and thankyou for your lovley comment on my last piece of writing - "miasma"...
Dan • 2014-12-21 13:21:15
Johana es muy cierto y tu raafticis la reflexion del domingo incluyendo que adicionalmente...
Angelita • 2014-12-21 13:14:57
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA
Umberto Boccioni, Jedyna forma ciągłości w przestrzeni
Umberto Boccioni, Jedyna forma ciągłości w
przestrzeni (1913)

Na przełomie wieków nastąpił intensywny rozwój sztuk plastycznych, architektury, muzyki, literatury, a także raczkującego dopiero filmu. We wszystkich dziedzinach panowały podobne tendencje oddające światopogląd i nastroje epoki, jednocześnie każda wypracowała swoje oryginalne środki wyrazu, odcinające ją dokonań poprzednich pokoleń.

Sztuka fin de siecle i początku XX wieku cechowała się dbałością o formę, na bazie estetyzmu kształtowały się takie kierunki jak parnasizm, impresjonizm, symbolizm, ekspresjonizm czy secesja.

Hasło ars pro arte znajdowało odzwierciedlenie we wszystkich dziedzinach sztuki. Schyłek wieku naznaczony był też dekadentyzmem, tendencja do pesymizmu, melancholii, apatii wiązała się z sytuacją społeczną i filozofią, co znalazło swój wyraz także w sztuce. Ważną rolę w przemianach modernistycznych odegrało malarstwo, które jako pierwsze zbuntowało się przeciwko tradycji. Francuscy impresjoniści postawili na subiektywizm, śmiało zerwali ze stylem akademickim, nakazującym wierne odtwarzanie rzeczywistości. Dążyli do uchwycenia tego, co zdaje się nieuchwytne.

Paul Gauguin, Duch zmarłych czuwa
Paul Gauguin, Manau tupapau (Duch zmarłych czuwa), 1892/ The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malere



Malarstwo tego okresu inspirowane było sztuką średniowieczną, szczególnie witrażową, kulturą Dalekiego Wschodu,

Polecamy również:

  • Impresjonizm - cechy, przedstawiciele, opis

    Impresjonizm to termin wywodzący się z języka łacińskiego, w którym impressio oznacza wrażenie, odbicie. Określa się nim nurt w sztuce powstały w malarstwie drugiej połowie XIX stulecia. Najważniejsze założenia tego kierunku postulowały konieczność oddania danego momentu w taki sposób, w jaki został...

  • Postimpresjonizm - cechy, przedstawiciele, charakterystyka

    Postimpresjonizm to zespół zjawisk obserwowany głównie w sztuce francuskiej na przełomie wieków XIX i XX. Choć ramy czasowe zostały określone wyjątkowo precyzyjnie – od 1886 r. (ostatnia wystawa impresjonistów) do 1905 (pierwsza wystawa fowistów) – nie oddaje to...

  • Symbolizm - cechy, przedstawiciele, opis

    Symbolizm jako kierunek w sztukach plastycznych i literaturze zapoczątkowany został w II połowie XIX stulecia. U jego podstaw legło przeświadczenie, iż świat poznawany przez człowieka jest tylko pozorny, a w jego głębi (pod tym, co dostępne ludzkiemu poznaniu) kryją się prawdziwe wartości, których nie da się...

  • Ekspresjonizm w malarstwie - cechy, przedstawiciele, obrazy

    Ekspresjonizm to nurt w malarstwie cechujący się dążeniem do wywarcia silnego wrażenia na odbiorcy. Expressio z łaciny oznacza „wyrażam”. Słowa ekspresjonizm w odniesieniu do malarstwa po raz pierwszy użył J.A. Hervé, nazywając w ten sposób cykl swoich obrazów wystawionych w Salonie...

  • Secesja - cechy, przedstawiciele, charakterystyka

    Secesja to określenie stylu w sztuce europejskiej i amerykańskiej, panującego na przełomie XIX i XX wieku (od lat 90. do początku XX w). Termin wywodzi się od łacińskiego słowa seccesio, które oznacza „odejście”, „oderwanie się”.

Przepisz kod:
wczytaj nowy