Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Świętoszek jako komedia charakterów i intrygi

Ostatnio komentowane
super
sr • 2016-12-05 18:58:48
Dzięki za pomoc!
Uczeń • 2016-12-05 17:25:49
Polecam
Ola6a • 2016-12-05 19:19:19
ale kur.waa gówno
Twoja Matka • 2016-12-05 16:08:58
Moja nauczcielka zagroziła mi że pozwie mnie do sądu jak na wypracowania będe kopiowal...
drtjfghjfcghfcgh • 2016-12-05 15:17:27
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Świętoszek jako komedia charakterów i intrygi

Molier przeszedł do historii dramatu jako doskonały znawca ludzkiej psychiki, dzięki czemu tworzone przez niego postaci noszą zawsze bardzo charakterystyczne, symptomatyczne dla opisywanych zjawisk rysy, idealnie spełniając również funkcję komediową. W „Świętoszku” bohaterowie są więc głównym źródłem komizmu przez nieprzystawalność swoich zachowań do rzeczywistości – w przypadku Tartuffa zamierzoną i w pełni świadomą, w przypadku Orgona wynikającą z zaślepienia fałszywym przyjacielem.

Tartuffe pozostaje śmiesznym przez cały okres swoich aktorskich zmagań o wkupienie się w łaski Orgona – bawią jego upewnienia o ascetycznym trybie życia i żądania usunięcia z jego drogi wszelkich zjawisk noszących znamiona grzechu, choć – jak rychło się okazuje – wcale nie jest tak surowym sędzią w kwestii własnych słabości. Bawi łatwość, z jaką kobiece wdzięki Elmiry kruszą bożą bojaźń świętoszka, doskonały efekt komiczny wywołuje też zestawienie ostentacyjnej surowości Tartuffa z żywiołową, przepełnioną trzeźwej i logicznej refleksji naturą Doryny, która w swej prostocie i niemal dziecinnej niewinności nie boi się nazywać rzeczy po imieniu i w głos śmiać się z kiepskiego aktorstwa swego adwersarza, które

Polecamy również:

Komentarze (0)
3 + 3 =