Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Wizja Boga, świata i człowieka w literaturze średniowiecznej

Ostatnio komentowane
ten nademną to pedał XD
mojstaryjestfanatykiemwedkarstwa • 2016-12-03 17:51:08
elo
lolek • 2016-12-03 10:57:03
I tak nie zdacie cfele XD
Ruhaczmateg • 2016-12-01 17:33:21
wtf
nicnieumiem • 2016-12-01 12:36:50
trudne. z kartkówki mam 2
lolek 004 • 2016-12-01 12:35:11
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Wizja Boga, świata i człowieka w literaturze średniowiecznej

Średniowiecze to okres w historii ludzkości, który trwał od 476 r. n.e. do – jak przyjmuje się według jednej z teorii – 1492 r. Na przestrzeni dziesięciu stuleci wykształcił się określony światopogląd, często negatywnie oceniany przez późniejsze epoki (głównie renesans i oświecenie).

Średniowieczna wizja Boga

Średniowiecze to czas wszechwładzy teocentryzmu, czyli przekonania, że to Bóg znajduje się w centrum wszechświata. Jest On ostateczną Wartością, w stronę której skierowane winny być wszelkie ludzkie działania. Ówczesna filozofia (zarówno reprezentowana przez św. Augustyna, jak i św. Tomasza z Akwinu) widziała w Bogu Stwórcę świata. Według tych myślicieli najważniejszym zadaniem człowieka jest dążenie do Boga.

Również średniowieczna literatura przedstawia Boga jako Wszechmocnego. „Bogurodzica” to pieśń, która została oparta na motywie deesis, czyli pośrednictwa. Jego stosowanie wiązało się z przekonaniem, iż człowiek nie jest godzien zwracać się bezpośrednio do Boga, lecz powinien uwzględnić wstawiennictwo świętych; np. Matki Boskiej i Jana Chrzciciela. Natomiast „Legenda o św. Aleksym” ukazuje Boga jako ideę, dla której warto poświęcić całe swoje życie. Tytułowy bohater – asceta

Polecamy również:

  • Teocentryzm - definicja, przykłady

    Pojęcie „teocentryzm” pochodzi z języka greckiego i jest zlepkiem dwóch słów: Theos (Bóg) oraz centrum (środek). Często parafrazuje się je jako: „ukierunkowany na Boga”. Najprościej można rozumieć teocentryzm jako pogląd, w myśl którego to właśnie Bóg... Więcej »

  • Augustynizm - definicja, założenia, przedstawiciele

    Augustynizm lub augustianizm to doktryna filozoficzna, która zapoczątkowana została przez św. Augustyna z Hippony (354-430). Przez długie lata augustianizm był oficjalną filozofią Kościoła katolickiego. Więcej »

  • Tomizm - definicja, filozofia, przedstawiciele

    Tomizm jest systemem filozoficznym, którego podstawę stanowią poglądy św. Tomasza z Akwinu (1225-1274). Ten wybitny Doktor Kościoła w swoich myślach łączył dokonania Arystotelesa z filozofią arabską oraz religią chrześcijańską. Tomizm często określa się jako filozofię maksymalistyczną (jej celem jest... Więcej »

  • Franciszkanizm - definicja, filozofia, przedstawiciele

    Franciszkanizm to ruch religijno-filozoficzny, który został zapoczątkowany w średniowieczu w XIII w. przez św. Franciszka z Asyżu. Franciszkanizm zerwał z dominującym w średniowieczu obrazem Boga-surowego Sędziego. Święty Franciszek koncentrował się raczej na pokazaniu Go jako sprawcy dobra istniejącego na... Więcej »

  • Scholastyka - definicja, filozofia, historia

    Scholastyka to szerokie pojęcie, odnoszące się przede wszystkim do dominującego kierunku chrześcijańskiej filozofii w średniowieczu. Scholastyka obejmowała wiele nurtów, których wspólną cechą było podejmowanie prób wyjaśniania kwestii dotyczących wiary (prawd wiary, dogmatów) za... Więcej »

Komentarze (0)
5 + 1 =