Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Rubens, Sąd Parysa - opis, interpretacja i analiza obrazu

Ostatnio komentowane
No ch*j tu jest tej charakterystyki elo
wosPRO • 2017-08-20 00:32:13
Witam Dla mnie jednym z największych paradoksów współczesnego świata jest fakt,że p...
pawlo0 • 2017-08-16 17:57:59
WIEM,ŻE MISJE POKOJOWE ŚĄ BARDZO NIEBEZPIECZNE.Podziwiam ludzi,którzy są na misji,ż...
tereska1 • 2017-08-15 08:19:23
Dobre zestawienie. Polecam także ten artykuł http://edueduonline.pl/blog/e-mail-angielsk...
Sara • 2017-08-09 10:30:02
Umiem w matme wiem ile to jest pienc pluz czy
Kujon • 2017-08-08 17:08:22
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Rubens, Sąd Parysa - opis, interpretacja i analiza obrazu

Peter Paul Rubens, Sąd Parysa (ok. 1636)
Sąd Parysa (ok. 1636)

 

Peter Paul Rubens stworzył dzieło zatytułowane „Sąd Parysa” w 1639 roku – zaledwie kilka miesięcy przed swoją śmiercią – malunek jest więc owocem najdojrzalszego okresu w jego twórczości, zaś historia oceniła go również jako jeden z najznakomitszych wytworów dojrzałego baroku w ogóle.

Tematem obrazu Rubens uczynił scenę z mitologii greckiej przedstawiającą moment wręczania trofeum w postaci jabłka dla najpiękniejszej z bogiń – ta właśnie chwila miała przyczynić się do porwania Heleny i wybuchu wojny trojańskiej, która stała się później przyczynkiem dla wielkiego eposu Homera. W momencie uchwyconym przez malarza nie mamy jeszcze pewności kto otrzyma jabłko – spoczywa ono bowiem ciągle w dłoni sędziego – finału sceny możemy jednak domyślać się z układu biorącej w niej udział postaci.

Pierwszy plan został podzielony na dwie asymetryczne części zajmowane przez protagonistów sceny – grupę z lewej strony tworzą Parys i Hermes, z prawej zaś trzy walczące o jabłko boginie. Podział na postaci przynależne do świata ziemskiego i niebiańskiego został wyraźnie zaznaczony za pomocą ich oświetlenia, oto bowiem boginie jaśnieją blaskiem swojej nagości, mężczyźni zaś – odmalowani za pomocą pastelowych

Polecamy również:

  • Rubens, Trzy gracje - opis, interpretacja i analiza obrazu

    Peter Paul Rubens tworzył obraz „Trzy gracje” na przestrzeni kilkunastu miesięcy począwszy od roku 1638, stojąc już u schyłku życia, trawiony artretyzmem, nadal jednak pełen witalności, radości i twórczej energii, które wypływają nawet z ostatnich z jego dzieł. W analizowanym poniżej... Więcej »

Komentarze (1)
3 + 2 =
Komentarze
ola • 2016-10-04 13:16:30
bardzo fajnie napisane