Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Michał Anioł Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza fresku

Ostatnio komentowane
Polecam
Ola6a • 2016-12-05 19:19:19
super
sr • 2016-12-05 18:58:48
Dzięki za pomoc!
Uczeń • 2016-12-05 17:25:49
Moja nauczcielka zagroziła mi że pozwie mnie do sądu jak na wypracowania będe kopiowal...
drtjfghjfcghfcgh • 2016-12-05 15:17:27
@Nesti Głupi to ty jesteś.
xxx • 2016-12-05 17:17:51
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Michał Anioł Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza fresku

Michał Anioł Sąd ostateczny opis fresku

Michał Anioł „Sąd ostateczny” (1534-1541)/ http://commons.wikimedia.org

 

Michał Anioł, który był przede wszystkim rzeźbiarzem, przyjął zlecenie na „Sąd Ostateczny” od papieża Klemensa VII bez entuzjazmu, wręcz niechętnie, kontrakt zaś podpisał przekornie: „rzeźbiarz Michał Anioł”. Papież powierzył mu pokrycie ściany ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej ogromnym freskiem przedstawiającym scenę Sądu Ostatecznego. Artysta poświęcił tej pracy siedem lat. Mimo iż pracował dla dwóch papieży, malarz zawarł w swym dziele wiele przesłanek niezgodnych z nauką Kościoła.

Przed przystąpieniem do malowania, Michał Anioł zamurował okna, skuł kilka malowideł, między innymi własne freski pochodzące sprzed 20 lat i pokrył ściany kilkoma warstwami nowego tynku. Wyprofilował powierzchnię tak, by nachylała się ku środkowi, dzięki czemu namalowana postać Sędziego staje się większa i groźniejsza.

Pierwsze freski powstały w lunetach, artysta umieścił tam aniołów dzierżących przedmioty związane z męką Chrystusa: krzyż, koronę cierniową, włócznię i słup, przy którym był biczowany. Aniołowie mają postać muskularnych młodzieńców, a nie jak zwykło się wcześniej przyjmować – pulchnych cherubinów o dziecięcych twarzach. Artysta zrezygnował również z takich symboli jak skrzydła czy aureole.

Polecamy również:

  • Michał Anioł Stworzenie Adama - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Stworzenie Adama” to renesansowy fresk Michała Anioła, stanowiący fragment większego dzieła zdobiącego Kaplicę Sykstyńską w Pałacu Watykańskim. Freski powstały na początku XVI w. na zlecenie papieża Juliusza II. „Stworzenie Adama” to malowidło przedstawiające początkową partię Księgi... Więcej »

  • Michał Anioł Pieta - opis, interpretacja piety

    „Pieta watykańska” to rzeźba w marmurze autorstwa Michała Anioła, przez wielu znawców uważana za jego najdoskonalsze dzieło. Przez samego autora prawdopodobnie także była wysoko ceniona, ponieważ jest to jedyna praca, którą sygnował własnym nazwiskiem (podpis widnieje na szarfie... Więcej »

  • Michał Anioł Dawid - opis, interpretacja rzeźby

    Michał Anioł pracował nad „Dawidem” przez kilka lat (1501-1504). Dzieło mierzy 4,34 m wysokości i jest jedną z najdoskonalszych prac tego artysty, a także tej epoki. Gotowy posąg został umieszczony na placu Signiorii, przy wejściu do Pałacu Starego. Więcej »

  • Michał Anioł Wygnanie z raju - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Wygnanie z raju” to jeden z fresków namalowanych przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej na początku XVI w. Malowidło zostało skomponowane przez artystę na zasadzie symetrii i kontrastu. Układ fresku jest wyraźnie dwudzielny: widać tu dwie biblijne sceny rozdzielone sylwetką drzewa,... Więcej »

Komentarze (0)
4 + 2 =